Kudsi Kaynaklar | Kudsi Kaynaklar | 183
(1-445)
3- Risalede yeri: Sözler sh: 13 (Ondördüncü Lem'anın İkinci Makamı); Lem'alar sh: 100; Emirdağ Lâhikası-1 sh: 145
Me'hazler: Sahih-i Buharî 4/160, 8/62, 9/8; Sahih-i Müslim 4/1283, 8/82 ve 366, hadîs no: 28 ve 115; Müsned-i Ahmed 2/244, 251, 315, 323, 463, 519; Şerh üs Sünne - Begavî 1/226, 12/254; Cem'-ül Fevaid 2/609; Mişkât-ül Masabih hadîs no: 4628; İthaf-üs Sâdet-il Müttakîn - Zebidî 8/549; Müsned-ül Firdevs 2/186; Müsned-ül Hümeydî hadîs no: 1020-1121; Garib-ül Hadîs - Birgevî sh: 49; Künûz-ül Hakaik - Menavî 2/160; İhya-u Ulûm-id Din 1/309 (İmam-ı Gazalî'nin bu mes'elede pek mühim ilmî izahları vardır.)
Zabıt Şekli: Bu hadîs ayrı ayrı lafızlarla gelmektedir. Ekser me'hazlerde ifadesiyledir. Amma Müsned-ül Humeydî, Birgevî'nin Garib-ül Hadîsi, Künûz-ul Hakaik ve bir de Râmuz-ü Ehadîs 2/186'da ise: lafzıyladır. Keza İmam-ı Acürrî'nin Eş-Şerîa sh: 314 ve 315'te ise: ifadesiyledir. Ayrıca El-Kâmil Fid-Duafa' İbn-i Ady 6/2102 yine aynı lafızladır. Hem Ed-Duafa'-ul Kebir -Akilî 2/252'de ifadesiyledir. Hem Mizan-ül İ'tidal - Zehebî 2/419'da da aynı ifadeyledir.
Bu takdirde Hazret-i Üstad, hadîsi umumî ve müşterek bir mes'ele ve mâna halinde aldığı anlaşılmaktadır.* * *
4- «Salavat, Rahmeten-lil Âlemîn'e vusûle vesiledir.» Ve salavatın hakikatını beyan eden sair yerler...
Risalede yeri: Sözler sh: 15 (Ondördüncü Lem'anın İkinci Makamı); Lem'alar sh: 271 (28. Lem'ada); Barla Lâhikası sh: 270
Me'hazler: (Not: Hz. Üstad'ın salavat hakkındaki bu hükmü, yalnız bir tek hadîs-i şerifin metninden değil, salavat hakkında gelen birçok hadîs-i şeriflerin müşterek mânalarından çıkan bir neticedir. Buna göre, salavat hakkında gelen hadîslerin bazı me'hazlerini umumî olarak vermeye çalışacağız.)
El-Ezkâr sh: 105-110; İhya-u Ulûm-id Din 1/309; Büluğ-ul Meram sh: 284; Cem'-ül Fevaid 1/441, 2/619; Kenz-ül Ummal 1/488 ve 510; Künûz-ul Hakaik 2/153; Ez-Zühd -İbn-ül Mübarek 1/362-364; Râmuz-ül Ehadîs sh: 129 ve nihayet Es-Salâtü Ale'n Nebiyy - Kadı İyaz Risalesinin tamamı.
Hadîslerden bazılarının zabıt şekli:
1- Tirmizî bu hadîs için; "Hasenün, Garibün" demiş.
Türkçe meâli: "Bana en yakın olan insan, üzerime en çok salavat getirendir."
2- Türkçesi: "Bana salavat ve selâm getirin. Nerede olsanız o bana ulaşır."
3-Salavat hakkında gelen bir çok hadîs-i şerifleri görmek isteyenler, Kadı İyaz'ın "Es-Salâtü Ale'n Nebiyy" Risalesine ve İhya-u Ulûm-id Din1/309 sahifelerine bakabilirler.
* * *
5- Risalede yeri: Sözler sh: 17, 19, 119; Şuâlar sh: 73 (4. Şuâ); El-Mesneviy-ül Arabî sh: 137 ve daha sair Risalelerde de bulunabilen bu metinleri tatbik edebilirler.
(Not: Aynı bu lafızlarla mezkûr ibareler, hadîsin öz metinleri olmayıp, amma hadîslerdendir. Kur'an ve hadîsin emriyle Allah'a hamd ve şükrün ifadeleridirler.)
Me'hazler: (Hamd ve şükür hakkındaki hadîsler) El-Ezkâr sh: 103-105; Riyaz-üs Salihîn sh: 54 ve daha bir çok hadîs kitapları verilebilir.
2- Kur'an'da hususî olarak iman ni'metine karşı hamd ve şükrü emreden âyetler: Neml Sûresi, âyet: 93...
Ve İsra' Sûresi, âyet: 111:
Her ni'met üstünde, hattâ ülfet ve âdet perdeleri altında kalıp basit gibi görülen şeyler, haller ve işler için dahi Resul-i Ekrem (A.S.M.) Allah'a hamd ve şükür ettiğini bildiren yüzlerce hadîs vardır. Ayrıca me'haz vermeye gerek yoktur.
Ses Yok