Kudsi Kaynaklar | Kudsi Kaynaklar | 184
(1-445)
6- Risalede yeri: Sözler sh: 20 ve 273 (Dördüncü Söz ve 21. Söz'ün Birinci Makamı)
Me'hazler: Telhis-ül Habir - İbn-i Hacer 1/173; Münebbihat-ı İbn-i Hacer sh: 4; İhya-u Ulûm-id Din 1/47; Mişkât-ül Masabîh hadîs no: 29; Cem'-ül Cevami' Suyutî hadîs no: 11116; İthaf-üs Sâdet-il Müttakîn 3/14; Kenz-ül Ummal hadîs no: 1890; Feyz-ül Kadir, hadîs no: 1585, 4/248; Müstedrek-ül Hâkim 2/76; El-Feth-ül Kebir 1/48-2/204, 3/18 ayrı ayrı üç tane hadîs; Ed-Dürer-ül Müntesire - Suyutî sh: 104; Künûz-ül Hakaik 2/94; Müsned-ül Firdevs hadîs no: 3795, aynı lafızla: El-Cami' Li-Şuab-il İman - Beyhakî 6/98
Zabıt şekli: (Not: Bu hadîs, aynı mânada fakat değişik lafızlarla gelmiştir.) ve Telhis-ül Habir'de ... . Yine Cem'-ül Cevami', İsfahanî'nin Et-Tergib eserinden Müstedrek-ül Hâkim'de aynı lafızladır. Sair me'hazlerde ise Üstad'ın kaydettiği olan lafzıyladır.
Eski Mekke Müftüsü Allâme Ahmed Zeynî Dahlan, bu hadîsi, bir risalesine ünvan yaparak mevzu'u işlemiş. Bu risale Batı Berlin'de H.1391'de basılmıştır. Mezkûr risalede bu hadîsi aynı mânadaki sair hadîslerle takviye ederek risalesini te'lif etmiştir.
Hadîse bazı zâtlar senedi itibariyle ilişmişlerse de, İbn-i Hacer-i Askalanî aynı mânadaki gelecek hadîs için mu'terrizlere şöyle cevab vermiş:
Yani: Bir adam Peygamber'e (A.S.M.) gelerek dinin başı nedir diye sorması üzerine, Resul-i Ekrem (A.S.M.) demiş: "Namaz dinin direğidir." Bu hadîs mürsel olup, ricali mutemed kişilerdir.
7- «Halbuki bütün validelerin şefkatleri ancak bir lem'a-yı tecelli-yi Rahmettir.» Yahud «Bütün validlerin şefkatleri Rahmet-i İlahiye'nin bir lem'asıdır.»
Risalede yeri: Sözler sh: 32 ve 358 ve daha başka yerlerde bu mana varsa...
Me'hazler: El-Cami' Li-Şuab-il İman 3/254; Müsned-i Ahmed 2/514; Müstedrek-ül Hâkim 1/56, 4/248; El-Kâmil - İbn-i Ady 2/477; Mizan-ül İ'tidal 1/341
Zabıt şekli:
Meâli: Allah'ın yüz rahmeti vardır. Bunlardan sadece birisi dünyaya bırakılmıştır. Bundan dolayı kişi çocuğuna, kuş da yavrusuna merhamet ve şefkat eder. Amma kıyametin geldiği gün, Cenab-ı Hak o yüz rahmetini birleştirerek kullarına iade edecektir.
8- «... Onun içindir ki, kâmil insanlar fakr ile fahretmişler.» Ve Risalede yeri: Sözler sh: 32; Nur'un İlk Kapısı sh: 145 Me'hazler: Mesnevî - Mevlâna Celaleddin-i Rumî, Şerh-i Abidin Paşa, eski harf ile matbu' 4/137; Keşf-ül Hafâ - Aclunî 2/87; Tefsir-i Ruh-ul Beyan - Burusevî 6/478 Zabıt şekli: lafzıyladır.
İbn-i Hacer-i Askalanî ve İbn-i Teymiye hadîsi kabul etmemişlerdir. Lâkin Keşf-ül Hafâ'nın aynı sahifesinde ayrı ayrı sened ve lafızlarla gelmiş, fakr hakkında bir kaç hadîs daha vardır.
Meselâ, Muâz bin Cebel'den rivayet edilen Yani: "Mü'minin dünyada tuhfesi, yani makbuliyet nişanı fakirliktir." hadîsi gibi... Bu hadîsin senedi için, Aclûnî: "Lâ be'se bihî" Yani zararsızdır demiş. Hem aynı hadîsi, Deylemî İbn-i Ömer'den de nakletmiştir.
Herhalde bu hadîse, mâna ve muradı noktasından uygun bulmayıp itiraz eden İbn-i Hacer ve İbn-i Teymiye, sadece bir görüşleri olarak beyan etmişlerdir. Lâkin onun mânası, böyle Hazret-i Üstad'ın tarzında izah ve tefsiri yapıldıktan sonra, o itirazın hükmü de kalkmış olur.
Me'hazler: Telhis-ül Habir - İbn-i Hacer 1/173; Münebbihat-ı İbn-i Hacer sh: 4; İhya-u Ulûm-id Din 1/47; Mişkât-ül Masabîh hadîs no: 29; Cem'-ül Cevami' Suyutî hadîs no: 11116; İthaf-üs Sâdet-il Müttakîn 3/14; Kenz-ül Ummal hadîs no: 1890; Feyz-ül Kadir, hadîs no: 1585, 4/248; Müstedrek-ül Hâkim 2/76; El-Feth-ül Kebir 1/48-2/204, 3/18 ayrı ayrı üç tane hadîs; Ed-Dürer-ül Müntesire - Suyutî sh: 104; Künûz-ül Hakaik 2/94; Müsned-ül Firdevs hadîs no: 3795, aynı lafızla: El-Cami' Li-Şuab-il İman - Beyhakî 6/98
Zabıt şekli: (Not: Bu hadîs, aynı mânada fakat değişik lafızlarla gelmiştir.) ve Telhis-ül Habir'de ... . Yine Cem'-ül Cevami', İsfahanî'nin Et-Tergib eserinden Müstedrek-ül Hâkim'de aynı lafızladır. Sair me'hazlerde ise Üstad'ın kaydettiği olan lafzıyladır.
Eski Mekke Müftüsü Allâme Ahmed Zeynî Dahlan, bu hadîsi, bir risalesine ünvan yaparak mevzu'u işlemiş. Bu risale Batı Berlin'de H.1391'de basılmıştır. Mezkûr risalede bu hadîsi aynı mânadaki sair hadîslerle takviye ederek risalesini te'lif etmiştir.
Hadîse bazı zâtlar senedi itibariyle ilişmişlerse de, İbn-i Hacer-i Askalanî aynı mânadaki gelecek hadîs için mu'terrizlere şöyle cevab vermiş:
Yani: Bir adam Peygamber'e (A.S.M.) gelerek dinin başı nedir diye sorması üzerine, Resul-i Ekrem (A.S.M.) demiş: "Namaz dinin direğidir." Bu hadîs mürsel olup, ricali mutemed kişilerdir.
7- «Halbuki bütün validelerin şefkatleri ancak bir lem'a-yı tecelli-yi Rahmettir.» Yahud «Bütün validlerin şefkatleri Rahmet-i İlahiye'nin bir lem'asıdır.»
Risalede yeri: Sözler sh: 32 ve 358 ve daha başka yerlerde bu mana varsa...
Me'hazler: El-Cami' Li-Şuab-il İman 3/254; Müsned-i Ahmed 2/514; Müstedrek-ül Hâkim 1/56, 4/248; El-Kâmil - İbn-i Ady 2/477; Mizan-ül İ'tidal 1/341
Zabıt şekli:
Meâli: Allah'ın yüz rahmeti vardır. Bunlardan sadece birisi dünyaya bırakılmıştır. Bundan dolayı kişi çocuğuna, kuş da yavrusuna merhamet ve şefkat eder. Amma kıyametin geldiği gün, Cenab-ı Hak o yüz rahmetini birleştirerek kullarına iade edecektir.
8- «... Onun içindir ki, kâmil insanlar fakr ile fahretmişler.» Ve Risalede yeri: Sözler sh: 32; Nur'un İlk Kapısı sh: 145 Me'hazler: Mesnevî - Mevlâna Celaleddin-i Rumî, Şerh-i Abidin Paşa, eski harf ile matbu' 4/137; Keşf-ül Hafâ - Aclunî 2/87; Tefsir-i Ruh-ul Beyan - Burusevî 6/478 Zabıt şekli: lafzıyladır.
İbn-i Hacer-i Askalanî ve İbn-i Teymiye hadîsi kabul etmemişlerdir. Lâkin Keşf-ül Hafâ'nın aynı sahifesinde ayrı ayrı sened ve lafızlarla gelmiş, fakr hakkında bir kaç hadîs daha vardır.
Meselâ, Muâz bin Cebel'den rivayet edilen Yani: "Mü'minin dünyada tuhfesi, yani makbuliyet nişanı fakirliktir." hadîsi gibi... Bu hadîsin senedi için, Aclûnî: "Lâ be'se bihî" Yani zararsızdır demiş. Hem aynı hadîsi, Deylemî İbn-i Ömer'den de nakletmiştir.
Herhalde bu hadîse, mâna ve muradı noktasından uygun bulmayıp itiraz eden İbn-i Hacer ve İbn-i Teymiye, sadece bir görüşleri olarak beyan etmişlerdir. Lâkin onun mânası, böyle Hazret-i Üstad'ın tarzında izah ve tefsiri yapıldıktan sonra, o itirazın hükmü de kalkmış olur.
Ses Yok