Kudsi Kaynaklar | Kudsi Kaynaklar | 201
(1-445)
Me'hazler: (Not: Me'hazler verirken, mezkûr sûreler hakkında gelen hadîsleri beraber vereceğiz. Herbir sûre için ayrı ayrı me'hazler vermeyeceğiz. Yalnız üç "Kulhüvallahü Ehad" sevabı Kur'an kadar olduğu hadîsler mütevatir olduğundan onu ayrıca kaydedeceğiz. Diğer sûreler hakkında gelen hadîslerin me'hazleri için, müşterek me'hazler göstereceğiz.)
Üç "Kulhüvallah" bir Kur'an kadar sevabı vardır hadîsi için bak: Nazm-ül Mütenasir Fil-Hadîs-il Mütevatir sh: 113Türkçe Terceme Buharî, hadîs no: 170 ve 1771; Müsned-i Ahmed 2/173, 3/147 ve 221, 5/418; Tirmizî 5/165, hadîs no: 2893; İbn-i Mace Fezail-ül Kur'an 21; Müstedrek-ül Hâkim 1/566; Zülzilet ve Kâfirûn Sûreleri hakkında; Cem'-ül Fevaid 1/160, 170, 171 ve 172; Sahih-i Müslim Müsafirîn 26; Daremî Fezailül Kur'an 4; Şuab-ül İman - Beyhakî 5/455, 466 ve 471; Tefsir-i Ruh-ul Maanî Elusî 3/255; Mişkât-ül Masabih hadîs no: 2156, 3144; El-Feth-ül Kebir 1/177,
405, 487, 2/302, 3/225 ve 228; Ebu Davud Kitab-ül Hacc 95; Kenz-ül Ummal 1/584, 588, 591 ve 595'te bir çok hadîsler; Râmuz-ul Ehadîs sh: 50, 177 ve 335; Tefsir-i Ruh-ul Beyan - Burusevî 7/443; Tuhfet-ül Ahvezî bi-şerh-i Cami-it Tirmizî 8/197
Zabıt şekli: Ayrı ayrı sûreler hakkında gelmiş olan ayrı ayrı hadîsler olduğu için kaydedemedik. Ama Risale-i Nur'daki nakil aynen vardır. Yâsin Suresinin bir defa okunması, 12 defa Kur'an kadar olduğu hakkındaki hadîs rivayetleri, Ruh-ul Beyan Tefsirinde ve Tuhfet-ül Ahvezî hadîs kitabında geçmektedir.
76- «Kur'anın herbir harfinin on, bazan yetmiş, bazan yediyüz kadar haseneler kazandırdığı...»
Risalede yeri: Sözler sh. 346; Mektubat sh: 401 ve sair Risalelerde varsa...
Me'hazler: Şuab-ül İman - Beyhakî 1/154 ve 157, 2/165 ve 166; Feth-ül Barî Şerh-i Buharî 1/99; Nesaî 8/105; Riyaz-üs Salihîn sh: 404; Et-Tergib Vet-Terhib 2/342, Et-Taç Kurtubî sh: 29-41; El-Me'surat Hasan-ül Benna sh: 41; Masabih-üs Sünne 2/117; İhya-u Ulûm-id Din 1/273; Daremî 2/429; Tirmizî 2/430. Buraya kadarki me'hazler, Kur'an harflerinin muzaaf sevabları hakkında gelen hadîsleri ihtiva eden kitaplardır.
Cem'-ül Fevaid 1/4 ve 405; Muhtar-ul Ehadîs sh: 105 ve 162; Buharî 1/17, Ebu Davud Et-Tayalisî 1/19; Mecma-uz Zevaid 4/145 ve 156. Buraya kadarki me'hazler ise, herbir hayırlı amelin birden tâ bir milyona kadar hasene ve sevab kazandırabileceği hakkındaki hadîslerdir.
Garib-ül Hadîs - Birgevî sh: 55; Kenz-ül Ummal 8/453, 6/352 ve 1/443, 531, 518, 535, 542 ve 554 birçok hadîsler bu sahifelerde mevcuddur. Buraya kadarki me'hazler de, mutlak sevabların tezaufu hakkındaki hadîslerdir.
77- «Kim iki rekat namazı filan vakitte kılsa, bir hacc kadardır.»
Risalede yeri: Sözler sh: 347 ve daha başka risalelerde varsa...
Me'hazler: El-Ezkâr - Nevevî sh: 70'de:
El-Gunye - Geylanî 2/82 (aynı hadîs başka bir tarikle getirilmiştir); Mecmauz Zevaid 10/104 ve 105 (aynı meâlde dört hadîs-i şerif getirilmiştir. İmam-ı Heysemî bu hadîsler için "Senetleri güzeldir" demiş). Keza Kenz-ul Ummal 1/151, 152 ve 170 (bir kaç tane hadîs)...
Birinci hadîsin meâli: "Kim ki, sabah namazını cemaatla kılar, sonra oturarak tâ güneş doğuncaya kadar Allah'ı zikreder ve sonra kalkıp iki rek'at namaz kılarsa, onun sevabı bir tam hacc ve bir umre kadardır."
Tirmizî bu hadîs için "Hasen hadîstir" demiş.
78- «Gıybet katil gibidir.»Risalede yeri: Sözler sh: 347 ve 348; Âsâr-ı Bediiye sh: 327
Me'hazler: Müsned-ül Firdevs 3/116-117; Muhtar-ül Ehadîs sh: 49; Kenz-ul Ummal 3/586; Es-Siyerül Kebir - İmam-ı Muhammed 4/1514
Zabıt şekli:
Meâli: "Gıybet katilden daha şiddetlidir."
79- «Güzel bir söz, bir abdi azad etmek gibidir.»Risalede yeri: Sözler sh: 348
Me'hazler: Et-Tergib Vet-Terhib 3/421-434; Mevarid-üz Zam'an sh: 470; El-Ezkâr - Nevevî sh: 288; Müsned-i Ahmed 2/316, 374, 4/256, 258 ve 379, yine 4/296 ve 300, 6/298; Tirmizî Tefsir-i Sûre 1, 2; Tuhfet-ül Ahvezî 3/261; Nesaî zekât/3, 6; Müsned-ül Humeydî 2/405; Kenz-ül Ummal 6/361-368 (bir çok hadîs şekilleri); yine Kenz-ül Ummal 3/269; Şuab-ül İman - Beyhakî 6/499; Tefsir-i Ruh-ul Beyan Burusevî 2/249
Zabıt şekli: Kenz-ül Ummal'dan bir hadîs:
Meâli: "Sadakanın en efdali, lisan sadakasıdır, yani güzel sözdür. Onun şefaatı ile, esirin kurtarılması mümkündür ve kan davasının durmasına sebeb olabilir... ilh."
Ruh-ul Beyan Tefsirinde: "Lisan ile yapılan (söylenen) sadakadan daha efdal hiçbir sadak yoktur" meâlinde bir hadîs-i şerif geçmektedir.
Üç "Kulhüvallah" bir Kur'an kadar sevabı vardır hadîsi için bak: Nazm-ül Mütenasir Fil-Hadîs-il Mütevatir sh: 113Türkçe Terceme Buharî, hadîs no: 170 ve 1771; Müsned-i Ahmed 2/173, 3/147 ve 221, 5/418; Tirmizî 5/165, hadîs no: 2893; İbn-i Mace Fezail-ül Kur'an 21; Müstedrek-ül Hâkim 1/566; Zülzilet ve Kâfirûn Sûreleri hakkında; Cem'-ül Fevaid 1/160, 170, 171 ve 172; Sahih-i Müslim Müsafirîn 26; Daremî Fezailül Kur'an 4; Şuab-ül İman - Beyhakî 5/455, 466 ve 471; Tefsir-i Ruh-ul Maanî Elusî 3/255; Mişkât-ül Masabih hadîs no: 2156, 3144; El-Feth-ül Kebir 1/177,
405, 487, 2/302, 3/225 ve 228; Ebu Davud Kitab-ül Hacc 95; Kenz-ül Ummal 1/584, 588, 591 ve 595'te bir çok hadîsler; Râmuz-ul Ehadîs sh: 50, 177 ve 335; Tefsir-i Ruh-ul Beyan - Burusevî 7/443; Tuhfet-ül Ahvezî bi-şerh-i Cami-it Tirmizî 8/197
Zabıt şekli: Ayrı ayrı sûreler hakkında gelmiş olan ayrı ayrı hadîsler olduğu için kaydedemedik. Ama Risale-i Nur'daki nakil aynen vardır. Yâsin Suresinin bir defa okunması, 12 defa Kur'an kadar olduğu hakkındaki hadîs rivayetleri, Ruh-ul Beyan Tefsirinde ve Tuhfet-ül Ahvezî hadîs kitabında geçmektedir.
76- «Kur'anın herbir harfinin on, bazan yetmiş, bazan yediyüz kadar haseneler kazandırdığı...»
Risalede yeri: Sözler sh. 346; Mektubat sh: 401 ve sair Risalelerde varsa...
Me'hazler: Şuab-ül İman - Beyhakî 1/154 ve 157, 2/165 ve 166; Feth-ül Barî Şerh-i Buharî 1/99; Nesaî 8/105; Riyaz-üs Salihîn sh: 404; Et-Tergib Vet-Terhib 2/342, Et-Taç Kurtubî sh: 29-41; El-Me'surat Hasan-ül Benna sh: 41; Masabih-üs Sünne 2/117; İhya-u Ulûm-id Din 1/273; Daremî 2/429; Tirmizî 2/430. Buraya kadarki me'hazler, Kur'an harflerinin muzaaf sevabları hakkında gelen hadîsleri ihtiva eden kitaplardır.
Cem'-ül Fevaid 1/4 ve 405; Muhtar-ul Ehadîs sh: 105 ve 162; Buharî 1/17, Ebu Davud Et-Tayalisî 1/19; Mecma-uz Zevaid 4/145 ve 156. Buraya kadarki me'hazler ise, herbir hayırlı amelin birden tâ bir milyona kadar hasene ve sevab kazandırabileceği hakkındaki hadîslerdir.
Garib-ül Hadîs - Birgevî sh: 55; Kenz-ül Ummal 8/453, 6/352 ve 1/443, 531, 518, 535, 542 ve 554 birçok hadîsler bu sahifelerde mevcuddur. Buraya kadarki me'hazler de, mutlak sevabların tezaufu hakkındaki hadîslerdir.
77- «Kim iki rekat namazı filan vakitte kılsa, bir hacc kadardır.»
Risalede yeri: Sözler sh: 347 ve daha başka risalelerde varsa...
Me'hazler: El-Ezkâr - Nevevî sh: 70'de:
El-Gunye - Geylanî 2/82 (aynı hadîs başka bir tarikle getirilmiştir); Mecmauz Zevaid 10/104 ve 105 (aynı meâlde dört hadîs-i şerif getirilmiştir. İmam-ı Heysemî bu hadîsler için "Senetleri güzeldir" demiş). Keza Kenz-ul Ummal 1/151, 152 ve 170 (bir kaç tane hadîs)...
Birinci hadîsin meâli: "Kim ki, sabah namazını cemaatla kılar, sonra oturarak tâ güneş doğuncaya kadar Allah'ı zikreder ve sonra kalkıp iki rek'at namaz kılarsa, onun sevabı bir tam hacc ve bir umre kadardır."
Tirmizî bu hadîs için "Hasen hadîstir" demiş.
78- «Gıybet katil gibidir.»Risalede yeri: Sözler sh: 347 ve 348; Âsâr-ı Bediiye sh: 327
Me'hazler: Müsned-ül Firdevs 3/116-117; Muhtar-ül Ehadîs sh: 49; Kenz-ul Ummal 3/586; Es-Siyerül Kebir - İmam-ı Muhammed 4/1514
Zabıt şekli:
Meâli: "Gıybet katilden daha şiddetlidir."
79- «Güzel bir söz, bir abdi azad etmek gibidir.»Risalede yeri: Sözler sh: 348
Me'hazler: Et-Tergib Vet-Terhib 3/421-434; Mevarid-üz Zam'an sh: 470; El-Ezkâr - Nevevî sh: 288; Müsned-i Ahmed 2/316, 374, 4/256, 258 ve 379, yine 4/296 ve 300, 6/298; Tirmizî Tefsir-i Sûre 1, 2; Tuhfet-ül Ahvezî 3/261; Nesaî zekât/3, 6; Müsned-ül Humeydî 2/405; Kenz-ül Ummal 6/361-368 (bir çok hadîs şekilleri); yine Kenz-ül Ummal 3/269; Şuab-ül İman - Beyhakî 6/499; Tefsir-i Ruh-ul Beyan Burusevî 2/249
Zabıt şekli: Kenz-ül Ummal'dan bir hadîs:
Meâli: "Sadakanın en efdali, lisan sadakasıdır, yani güzel sözdür. Onun şefaatı ile, esirin kurtarılması mümkündür ve kan davasının durmasına sebeb olabilir... ilh."
Ruh-ul Beyan Tefsirinde: "Lisan ile yapılan (söylenen) sadakadan daha efdal hiçbir sadak yoktur" meâlinde bir hadîs-i şerif geçmektedir.
Ses Yok