Kudsi Kaynaklar | Kudsi Kaynaklar | 199
(1-445)
68- Serv ve Hut ve Sahret taşı mes'eleleri...
(Not: Bu makamda, Sevr ve Hut ile Sahret Taşı hakkında gelen hadîsler
müştereken kaydedildi. Aslında bunlar, ayrı iki mes'eledir.)
Risalede yeri: Sözler sh: 342; Lem'alar sh: 90, 93 ve 94; Şuâlar sh: 263; Âsâr-ı Bediiye sh: 201, 202 ve 203 ve daha Nur'un başka yerlerinde varsa...
Me'hazler: (Not: Bu hadîs-i şerifler, tefsir ve bazı hadîs kitaplarında, bazan çok uzunca geçmektedir. O uzunluklar, herhalde bir cümleden ibaret olan hadîsin tefsir veya şerhidirler. Bu şerhler hatalı olabilirler. O halde hadîsten sayılmayabilirler.)
Cami-ül Beyan - İbn-i Cerir-i Taberî 29/9; El-Cami' Li-Ahkâm-il Kur'an - Kurtubî 1/256; Ed-Dürr-ül Mensur - Suyutî 6/249; aynı tefsirin kenarında Tenvir-ül Mikyas - İbn-i Abbas 6/113; El-Fetva - Halilî 1/10 ve 18; Tarih-i Taberî 1/52; Keşf-ül Estar An-Zevaid-il Bezzar 2/450; Kenz-ül Ummal 6/160, 162; Müstedrek-ül Hâkim 3/588, 4/120ve 203; El-Feth-ül Kebir 2/201 ve 249; Râmuz-ül Ehadîs sh: 95; Mektubat-ı İmam-ı Rabbanî - Osmanlıca Tercüme 2/84; Mecmuat-ul Ahzab 3/272, 275 ve 276; El-Esrarul Merfûa - Aliyy-ül Karî sh:450; Nech-ül Belâga - İmam-ı Ali sh: 131; El-Metalib-ül Âliye 3/266; ElKâmil Fid-Duafa' 3/1198
Zabıt şekli: (Not: Bu hadîs veya rivayetler ayrı ayrı lafızlarda geldikleri için, bu babda gelen İmam-ı Ali (R.A.)'ın sözü ve bir de Kâ'b-ul Ahbar'dan gelen bir rivayet pek mühimdirler.)
Bir adam Abdullah bin Ömer'e sordu:
Türkçesi: "Bu yer neyin üzerindedir?" O da dedi ki: "Suyun üzerindedir. Su da bir yeşil taşın üstündedir. O taş da bir balığın sırtındadır."
El-Metalib-ül Âliye'de, Hut ve Sahret hakkında uzun bir hadîs vardır. O hadîste: Atâ bin Yaser diyor: Ben Ka'b-ul Ahbar'a sordum: "Bu yeri durduran nedir?" Dedi: "Allah'ın emri." Dedim, "Biliyorum Allah'ın emridir, fakat o Allah'ın emri nasıldır?" Dedi: "Bir meleğin elinde yeşil bir ağaç dalı gibidir. O melek ise, Hut'un sırtında durmaktadır."
İmam-ı Busirî bu hadîs için: "Ravileri mu'temed kişilerdir" demiştir. Eş-Şerîa 2/163'de, bu hadîse yakın bir hadîs de vardır. Ayrıca Kenz-ul Ummal 6/157'de:
Sahret hakkındaki sahih hadîsler ise, Müstedrek-ül Hâkim'den, Rafi bin Amr El-Müzenî diyor: İmam-ı Zehebî de bu hadîsin sıhhatini ikrar etmiş.
Sevr hakkında gelen rivayetler ise, me'hazleriniz verdiğimiz tefsir ve tarih kitaplarında bulunmaktadır.
69- «Bir vakid huzur-u Nebevî'de derin bir ses işitildi. Resul-i Ekrem (A.S.M.) ferman etti ki: "Bu gürültü, yetmiş senedir yuvarlanıp ta, ancak bu dakika Cehennem'in dibine düşen bir taşın gürültüsüdür."...»
Risalede yeri: Sözler sh: 342; Mektubat sh: 93 ve Şuâlar sh: 579 (Beşinci Şua) gibi yerler.
Me'hazler: Sahih-i Müslim 4/3184, hadîs no: 2844; yine Müslim 4/2145, hadîs no: 2782; Müsned-i Ahmed 2/271, 3/341, 346 ve 360; Şerh-üş Şifa- Aliyy-ül Karî 1/697; Cem'-ül Fevaid 2/763; El-Feth-ül Kebir 2/282; Delâil-ün Nübüvve - Beyhakî 4/59; El-Musannef - İbn-i Ebi Şeybe 7/52; keza Şerh-üş Şifa Nesim-ür Riyad 3/203; Tefsir-i Ruh-ul Beyan - Burusevî 4/171
Zabıt şekli: Sahih-i Müslim'in hadîsi:
Meâli: Ebu Hüreyre'de rivayet, demiş ki: "Biz Resulullahla beraber iken, âniden bir gürültü işitildi. Peygamber (A.S.M.) dedi: "Biliyor musunuz bu nedir?" Biz dedik ki: "Allah ve Resulü daha iyi bilir." Bunun üzerine, Peygamber (A.S.M.) ferman etti ki: "Bu bir taştır ki, yetmiş seneden beri Cehennem'e doğru gitmekte iken, şu anda Cehennem'in dibine düşmesinin gürültüsüdür."
(Not: Risale-i Nur'da bahsi edilip, kaynak kitaplarda izahı bulunan ölen "meşhur münafık"ın ismi ise; Yahudilerin Benî Kaynuka' Kabilesinden ve "Münafıkların Mağarası" olarak yâdedilen "Rufaa' bin Zeyd bin Tabut" tur. Dakakalarla zamanlama meselesi ise, Hz. Üstad'ın değerlendirmesidir. Ruh-ul Beyan Tefsirinde, Resul-i Ekrem'in mezkûr ihbarından az sonra, meşhur münafığın evinden matem seslerinin yükseldiğini kaydetmektedir.)
70- «Cenab-ı Hakîm-i Mutlak şu dâr-ı tecrübe ve imtihanda çok ehemmiyetli şeyleri kesretli eşya içinde saklıyor. O saklamakla çok hikmetler, çok maslahatlar bağlıdır. Meselâ Leyle-i Kadri umum Ramazanda, saat-ı icabe-i duayı Cum'a gününde, makbul velisini insanlar içinde, eceli ömür içinde ve kıyametin vaktini ömr-ü dünya içinde saklamış.»
Risalede yeri: Sözler sh: 342 (Yirmidördüncü Söz'ün Üçüncü Dalı); Elyazma Nur-un Min Envâr-il Kur'an sh: 59; Tercüme Mesnevî (Abdülkadir) sh: 566, 567 Me'hazler: Münebbihat-ı İbn-i Hacer sh: 25
Zabıt şekli: Meâli: Hazret-i Ömer (R.A.) demiş ki: "Cenab-ı Hak altı şeyi, altı şey içinde saklamıştır: 1- Rızayı taat içinde.. 2- Azabı masiyet içinde.. 3- İsm-i Azamını Kur'an içinde.. 4- Leyle-i Kadr'i Ramazan içinde.. 5Salât-ı vustayı, beş namazlar içinde.. 6- Kıyamet gününü, günler içinde saklamıştır."
(Not: Bu makamda, Sevr ve Hut ile Sahret Taşı hakkında gelen hadîsler
müştereken kaydedildi. Aslında bunlar, ayrı iki mes'eledir.)
Risalede yeri: Sözler sh: 342; Lem'alar sh: 90, 93 ve 94; Şuâlar sh: 263; Âsâr-ı Bediiye sh: 201, 202 ve 203 ve daha Nur'un başka yerlerinde varsa...
Me'hazler: (Not: Bu hadîs-i şerifler, tefsir ve bazı hadîs kitaplarında, bazan çok uzunca geçmektedir. O uzunluklar, herhalde bir cümleden ibaret olan hadîsin tefsir veya şerhidirler. Bu şerhler hatalı olabilirler. O halde hadîsten sayılmayabilirler.)
Cami-ül Beyan - İbn-i Cerir-i Taberî 29/9; El-Cami' Li-Ahkâm-il Kur'an - Kurtubî 1/256; Ed-Dürr-ül Mensur - Suyutî 6/249; aynı tefsirin kenarında Tenvir-ül Mikyas - İbn-i Abbas 6/113; El-Fetva - Halilî 1/10 ve 18; Tarih-i Taberî 1/52; Keşf-ül Estar An-Zevaid-il Bezzar 2/450; Kenz-ül Ummal 6/160, 162; Müstedrek-ül Hâkim 3/588, 4/120ve 203; El-Feth-ül Kebir 2/201 ve 249; Râmuz-ül Ehadîs sh: 95; Mektubat-ı İmam-ı Rabbanî - Osmanlıca Tercüme 2/84; Mecmuat-ul Ahzab 3/272, 275 ve 276; El-Esrarul Merfûa - Aliyy-ül Karî sh:450; Nech-ül Belâga - İmam-ı Ali sh: 131; El-Metalib-ül Âliye 3/266; ElKâmil Fid-Duafa' 3/1198
Zabıt şekli: (Not: Bu hadîs veya rivayetler ayrı ayrı lafızlarda geldikleri için, bu babda gelen İmam-ı Ali (R.A.)'ın sözü ve bir de Kâ'b-ul Ahbar'dan gelen bir rivayet pek mühimdirler.)
Bir adam Abdullah bin Ömer'e sordu:
Türkçesi: "Bu yer neyin üzerindedir?" O da dedi ki: "Suyun üzerindedir. Su da bir yeşil taşın üstündedir. O taş da bir balığın sırtındadır."
El-Metalib-ül Âliye'de, Hut ve Sahret hakkında uzun bir hadîs vardır. O hadîste: Atâ bin Yaser diyor: Ben Ka'b-ul Ahbar'a sordum: "Bu yeri durduran nedir?" Dedi: "Allah'ın emri." Dedim, "Biliyorum Allah'ın emridir, fakat o Allah'ın emri nasıldır?" Dedi: "Bir meleğin elinde yeşil bir ağaç dalı gibidir. O melek ise, Hut'un sırtında durmaktadır."
İmam-ı Busirî bu hadîs için: "Ravileri mu'temed kişilerdir" demiştir. Eş-Şerîa 2/163'de, bu hadîse yakın bir hadîs de vardır. Ayrıca Kenz-ul Ummal 6/157'de:
Sahret hakkındaki sahih hadîsler ise, Müstedrek-ül Hâkim'den, Rafi bin Amr El-Müzenî diyor: İmam-ı Zehebî de bu hadîsin sıhhatini ikrar etmiş.
Sevr hakkında gelen rivayetler ise, me'hazleriniz verdiğimiz tefsir ve tarih kitaplarında bulunmaktadır.
69- «Bir vakid huzur-u Nebevî'de derin bir ses işitildi. Resul-i Ekrem (A.S.M.) ferman etti ki: "Bu gürültü, yetmiş senedir yuvarlanıp ta, ancak bu dakika Cehennem'in dibine düşen bir taşın gürültüsüdür."...»
Risalede yeri: Sözler sh: 342; Mektubat sh: 93 ve Şuâlar sh: 579 (Beşinci Şua) gibi yerler.
Me'hazler: Sahih-i Müslim 4/3184, hadîs no: 2844; yine Müslim 4/2145, hadîs no: 2782; Müsned-i Ahmed 2/271, 3/341, 346 ve 360; Şerh-üş Şifa- Aliyy-ül Karî 1/697; Cem'-ül Fevaid 2/763; El-Feth-ül Kebir 2/282; Delâil-ün Nübüvve - Beyhakî 4/59; El-Musannef - İbn-i Ebi Şeybe 7/52; keza Şerh-üş Şifa Nesim-ür Riyad 3/203; Tefsir-i Ruh-ul Beyan - Burusevî 4/171
Zabıt şekli: Sahih-i Müslim'in hadîsi:
Meâli: Ebu Hüreyre'de rivayet, demiş ki: "Biz Resulullahla beraber iken, âniden bir gürültü işitildi. Peygamber (A.S.M.) dedi: "Biliyor musunuz bu nedir?" Biz dedik ki: "Allah ve Resulü daha iyi bilir." Bunun üzerine, Peygamber (A.S.M.) ferman etti ki: "Bu bir taştır ki, yetmiş seneden beri Cehennem'e doğru gitmekte iken, şu anda Cehennem'in dibine düşmesinin gürültüsüdür."
(Not: Risale-i Nur'da bahsi edilip, kaynak kitaplarda izahı bulunan ölen "meşhur münafık"ın ismi ise; Yahudilerin Benî Kaynuka' Kabilesinden ve "Münafıkların Mağarası" olarak yâdedilen "Rufaa' bin Zeyd bin Tabut" tur. Dakakalarla zamanlama meselesi ise, Hz. Üstad'ın değerlendirmesidir. Ruh-ul Beyan Tefsirinde, Resul-i Ekrem'in mezkûr ihbarından az sonra, meşhur münafığın evinden matem seslerinin yükseldiğini kaydetmektedir.)
70- «Cenab-ı Hakîm-i Mutlak şu dâr-ı tecrübe ve imtihanda çok ehemmiyetli şeyleri kesretli eşya içinde saklıyor. O saklamakla çok hikmetler, çok maslahatlar bağlıdır. Meselâ Leyle-i Kadri umum Ramazanda, saat-ı icabe-i duayı Cum'a gününde, makbul velisini insanlar içinde, eceli ömür içinde ve kıyametin vaktini ömr-ü dünya içinde saklamış.»
Risalede yeri: Sözler sh: 342 (Yirmidördüncü Söz'ün Üçüncü Dalı); Elyazma Nur-un Min Envâr-il Kur'an sh: 59; Tercüme Mesnevî (Abdülkadir) sh: 566, 567 Me'hazler: Münebbihat-ı İbn-i Hacer sh: 25
Zabıt şekli: Meâli: Hazret-i Ömer (R.A.) demiş ki: "Cenab-ı Hak altı şeyi, altı şey içinde saklamıştır: 1- Rızayı taat içinde.. 2- Azabı masiyet içinde.. 3- İsm-i Azamını Kur'an içinde.. 4- Leyle-i Kadr'i Ramazan içinde.. 5Salât-ı vustayı, beş namazlar içinde.. 6- Kıyamet gününü, günler içinde saklamıştır."
Ses Yok