Kudsi Kaynaklar | Kudsi Kaynaklar | 207
(1-445)
105- Risalede yeri: Sözler sh: 473 ve daha Nur'un sair yerlerinde de bulunabilir.
Me'hazler: Sahih-i Buharî 4/88 ve 5/169; Sahih-i İbn-i Hibban 7/25 iki kanalla; Es-Siyer-ül Kebir İmam-ı Muhammed 4/422; Cem'-ül Fevaid 1/345, 352 ve 446 ve 2/164 ve 3/390; El-Metalib-ül Âliye 2/209; İhya-u Ulûm-id Din 1/48; Mu'cem-üt Taberanî El-Kebir 17/81, 19/170-171, El-Evsat 2/1969
Zabıt şekli: Buharî'nin hadîsi:
Meâli: "Cennet'e ancak müslüman olan bir nefis girebilir.. ve bu dini Cenab-ı Allah, fâcir bir kimse ile de te'yid edebilir."
106- «Cenab-ı Hakk'a vâsıl olacak tarikler pek çoktur,
(Not: Üstad Bediüzzaman Hazretleri bu sözü veya hükmü daha çok, marifet-i İlahiyeye açılan hesabsız yolların bulunduğuna bir nevi delil olarak kaydetmiştir.)
Risalede yeri: Sözler sh: 476; El-Mesneviy-ül Arabî sh: 427; Âsâr-ı Bediiye sh: 8
Me'hazler: El-Fetavi-l Hadîsiye - Heysemî sh: 56; El-Behcet-üs Seniyye sh: 6, bu sözün Selef-i Salihînden gelmiş doğru bir hüküm olduğunu yazmışlar. Amma El-Keşkûl - M. Bahaeddin Âmili 2/299'da ise hadîs olarak küydedilmiştir.
107- «Dört yaşında Kur'anı hıfzedip, ülema ile münazara eden Süfyan bin Uyeyne...»
(Not: Bu hâdise, tarihî bir vâkıadır. Çok garib ve acib olan Süfyan İbn-i Uyeyn'nin hayatı ve hizmeti ile ilgili olduğu için kaydedildi.)
Risalede yeri: Sözler sh: 481; El-Mesneviy-ül Arabî sh: 183; Tercüme Mesnevî (Abdülkadir) sh: 181
Hâdisenin me'hazleri: Et-Tabakat-ül Kübra - Şa'ranî 1/48; Kamus-ul A'lâm - Ş.Sami 4/2583
Hâdisenin zabtı: Süfyan bin Uyeyne dört yaşında iken Kur'anı hıfzetti, yedi yaşına girdiği zamanda, hadîs toplamaya başladı. Ehl-i zühd ve âhiret bir zât olup, çok mühim hikmetli sözleri vardır. Hicrî 107'de Kûfe'de doğdu. Yine Hicrî 198'de Mekke'de vefat etti.
108-
Not: Bu söz, bu metniyle bir hadîs-i şerif değildir. Lâkin Kur'an ve ehadîs-i şerifeden alınmış usûl-ü Şeriatın mühim kaidelerindendir. Bu kaidenin başka bir tarzı da:
Birincinin mânası: Hakikî zaruret, mahzurlu işleri, yani haram olan şeyleri mübah kılar.
İkincinin mânası: Zaruret halinde, sadece hayatı tehlikeden kurtaracak derecede haram yemeğe izin vardır.
(Buna göre, birinci kaide, ikinci kaideyle sınırlanmıştır. Meselâ zaruret halinde murdar etten yalnız ölmeyecek kadar yiyebilir, karnımı doyarayım diyemez.)
Risalede yeri: Sözler sh: 482; Emirdağ-I sh: 24; Emirdağ-II sh: 242; Âsâr-ı Bediiye sh: 118, 148 ve 417
Me'hazler: Müsned-ül Firdevs 5/423, keza İbn-ül Hacer'in Tesdil-ül Kavs eserinde İbn-i Abbas'tan nakletmiş; El-Esrar-ul Merfûa - Aliyy-ül Karî sh: 238 ve 294; Miftah-u Künûz-is Sünne sh: 493; Hukuk-u İslâmiye - Ömer Nasuhî Bilmen 1/262'de aynen geçmektedir. Hukuk-u İslâmiye eserinde ikinci bir kaide de şöyledir: ifadesiyledir.
Zabıt şekli: Müsned-ül Firdevs'te:
Meâli: "Ölü hayvanın etinden ızdırar vaktinde, kendi hayatını kurtaracak kadar yiyebilir."
109- Cuma hutbeleri, ancak Arabî lisanla ve kısaca okunabileceği...
Risale-i Nur'da metni: «Bazı gafiller hutbe gibi bazı şeair-i İslâmiye'yi Arabîden çıkarıp, her milletin kendi lisanıyla söylemeyi iki sebeb için istihsan ediyorlar... Halbuki minber vahy-i İlahî'nin tebliğ makamıdır... ilh.»
Risalede yeri: Sözler sh: 483; El-Mesneviy-ül Arabî sh: 184; Tercüme Mesnevî (Abdülmecid) sh: 92; Tercüme Mesnevî (Abdülkadir) sh: 183; Âsâr-ı Bediiye sh: 574
Me'hazler: El-Feth-ür Rabbanî Şerh-i Müsned-i Ahmed 6/90; Cem'-ül Fevaid 1/272; El-Feth-ül Kebir 2/379; Mu'cem-üt Taberanî El-Kebir 2/1985, 2004, 2051 ve 2015, bir çok kaynaktan....
Zabıt şekli:
Meâli: Câbir bin Semure (R.A)'dan: Peygamber (A.S.M.)'ın namaz ve hutbeleri ne çok uzun, ne kısa idi. Hutbede Kur'an'dan âyetler okur, insanlara tezkir yapardı.
110- «Meselâ: Hikmet-i İlahiye'nin tensibiyle İmam-ı Şafiî'ye ittiba eden -ekseriyet itibariyleHanefîlere nisbeten köylülüğe ve bedeviliğe daha yakın olup...»
Risalede yeri: Sözler sh: 486 (Yirmiyedinci Söz, İçtihad Risalesi(
Me'haz: El-Mizan-ül Kübra - Şa'ranî 1/43
Zabtı: (Hadîs diye değil, amma hakikatlı ve vâki' bir hüküm olduğundan kaydedildi.)
Meâli: "Bu iş Allah'ın ilminde takarrur etmiştir ki, İslâm âleminde dört mezheb revacda olacak. Yoksa tek bir mezheb değil..."
Ses Yok