Kudsi Kaynaklar | Kudsi Kaynaklar | 208
(1-445)
111- «Âhirzamanda bid'atların revacı hengâmında, ehl-i iman ve takvadan bir kısım suleha, Sahabe derecesinde veya daha efdal olabilir.»
(Not: Risale-i Nur'daki bu rivayet, bizâtihî bir mes'elenin izahı olarak değil, bir sual tarzında sorulmuş, Bediüzzaman Hazretleri de onun mâna ve hikmetlerini beyan etmiştir.)
Risalede yeri: Sözler sh: 488, 489 ve daha başka yerlerde varsa...
Me'hazler: (Not: Bu numaradaki rivayet ve hadîsler ile 112 nolu kısmın hadîs ve rivayetleri aynı kaynaklardandır. Ancak iki bölümün değişik olan tarzları, verilecek olan müşterek kaynaklardan tefrik edilecektir.)
Mişkât-ül Masabih hadîs no: 6281; Müsned-i Ahmed 2/408, 3/71 ve 4/155; Mecma-uz Zevaid 1/20 ve 67 ve 9/65 ve 67; Mevarid-üz Zam'an hadîs no: 2302; Tefsir-i İbn-i Kesir 4/377; Tefsir-i Kurtubî 4/171; Tefsir Ed-Dürr-ül Mensur 1/27, 4/59; El-Metalib-ül Âliye hadîs no: 4221 ve 8424; Eş-Şeriâ - Acürrî hadîs no: 271; Tarih-i Bağdat Hatib-i Bağdadî 4/91; Sahih-i Müslim Taharet 395; Nesaî 1/94; Müsned-ül Firdevs 2/264 ve 444, 5/305; Züher-ül Firdevs 4/294 ve 379 merfu' olarak... Cem'-ül Fevaid 1/942; Kenzül Ummal hadîs no: 34584; Müsned-i Ebu Davud Et-Tayalisî sh: 28; İhya-u Ulûm-id Din 1/48; Râmuz-ül Ehadîs sh: 114, 118, 313, 363, 390 birçok kaynaklardan birkaç çeşit hadîs...
Zabıt şekli: Hadîsler çeşitli rivayet ve lafızlarla geldiği için, sadece iki hadîsi kaydediyoruz:
1-
2-
Cem'-ül Fevaid'in hadîsi...
Son hadîsin meâli: Resul-i Ekrem (A.S.M.) Ebu Bekir'e şöyle buyurmuş: "Ey Ebu Bekir, keşke ben ihvanımla karşılaşsaydım. Ben onları seviyorum. Çünki onlar beni görmeden beni tasdik edecekler ve beni seveceklerdir. Hattâ ben onların birisinin yanında, evlâd ve valideyninden de sevgili olacağım."
* * *
112- «Kızını sağ olarak defnedecek derecede bir kasavet-i vahşiyanede bulunurken, gelir Peygamber'le bir saat görüşür, daha karıncaya ayağını basamaz derecede bir şefkat-ı rahimane kesbederdi. Hem câhil, bedevî bir adam, gelir bir saat Peygamber'le görüşür, sonra Çin ve Hind gibi mütemeddin memleketlere gider, onlara muallim-i hakaik ve rehber-i kemâlat olurdu.»
Risalede yeri: Sözler sh: 489
Me'hazler: (Not: Bu hüküm, bir hadîsin mücerred ifadesi değildir. Fakat gerçek ve vâki' olmuş bir hâdisedir. Hattâ denilebilir ki, Sahabe-i Kiram'ın ekserisi müslüman olmadan önceki halleri, bedevîlik ve ümmîlik içinde idi. Sonra iki cihan güneşi olan Resul-i Ekrem'in ve Kur'anın nur ve hidayetiyle ve İslâmiyetin şerefiyle, mezkûr kemâlat ve yüksek ahlâk ve halleri kesbettiler. Burada hâdiseyi te'yid için bir-iki kaynak gösteriyoruz.)
El-Yevakıt Vel-Cevahir - Şa'ranî, Hamiş 2/6
Zabıt şekli (Türkçesi): Bir Arabî Resulullah'a gelerek, ehl-i Cennet'in elbiseleri hakkında bir sual sordu. Sahabeler güldüler. Resul-i Ekrem (A.S.M.) hiddetle dedi ki: "Ne oluyor? Bir câhil bir âlimden sual sordu." Sonra, Peygamber, o Arabîyi razı edecek şekilde cevap verdiği gibi, Ashabına da nezaket dersini verdi. Arabî bu arada başka mühim mes'eleler de öğrendi ve âlim olarak kalkıp gitti...
* * *
113- «Sahabelerin bir saatlik ameli, başkasının bir ömürlük amelinden daha efdal olduğu...»
Risalede yeri: Sözler sh: 493 (Yirmiyedinci Söz'ün Zeyli)
Me'hazler: El-Metalib-ül Âliye 4/146; Cem'-ül Fevaid 2/96, 98 ve 99
Zabıt şekli:
Meâli: "Muhammed'in Ashabına hakaret etmeyiniz! Çünki onların birisinin bir saatlık ameli, sizin birinizin bir ömürlük amelinden daha efdaldir."
Bu hadîs için İmam-ı Busirî demiş: "Bu hadîsi, müsedded mevkuf olarak sahih bir sûrette rivayet etmiştir." İthaf-us Sâdet-il Müttakîn eserinde; ifadesiyledir.
114-
Risalede yeri: Sözler sh: 493 (Yirmiyedinci Söz'ün Zeylinin sonu)
Me'hazler: Cem'-ül Fevaid 2/492; Râmuz-ül Ehadîs sh: 450, Beyhakî'nin El-Medhal eserinden nakildir; Keşf-ül Hafâ - Aclunî 1/132, hadîs no: 381, Beyhakî ve Müsned-ül Firdevs'ten nakil; El-Mizanül Kübra 1/30; El-Metalib-ül Âliye 4/146
Zabıt şekli: Aynendir.
(Not: Bu hadîse, müteşeddid bazı kimseler onun senedine ilişmişlerse de, Aclûnî gibi büyük muhaddisler, hadîsi kabul etmişlerdir. Hattâ İmam-ı Şa'ranî demiş: "Bu hadîsin senedi üzerinde her ne kadar bazı muhaddisler kelâm etmişlerse de, ehl-i keşif yanında sahih ve sâbittir."
(Not: Risale-i Nur'daki bu rivayet, bizâtihî bir mes'elenin izahı olarak değil, bir sual tarzında sorulmuş, Bediüzzaman Hazretleri de onun mâna ve hikmetlerini beyan etmiştir.)
Risalede yeri: Sözler sh: 488, 489 ve daha başka yerlerde varsa...
Me'hazler: (Not: Bu numaradaki rivayet ve hadîsler ile 112 nolu kısmın hadîs ve rivayetleri aynı kaynaklardandır. Ancak iki bölümün değişik olan tarzları, verilecek olan müşterek kaynaklardan tefrik edilecektir.)
Mişkât-ül Masabih hadîs no: 6281; Müsned-i Ahmed 2/408, 3/71 ve 4/155; Mecma-uz Zevaid 1/20 ve 67 ve 9/65 ve 67; Mevarid-üz Zam'an hadîs no: 2302; Tefsir-i İbn-i Kesir 4/377; Tefsir-i Kurtubî 4/171; Tefsir Ed-Dürr-ül Mensur 1/27, 4/59; El-Metalib-ül Âliye hadîs no: 4221 ve 8424; Eş-Şeriâ - Acürrî hadîs no: 271; Tarih-i Bağdat Hatib-i Bağdadî 4/91; Sahih-i Müslim Taharet 395; Nesaî 1/94; Müsned-ül Firdevs 2/264 ve 444, 5/305; Züher-ül Firdevs 4/294 ve 379 merfu' olarak... Cem'-ül Fevaid 1/942; Kenzül Ummal hadîs no: 34584; Müsned-i Ebu Davud Et-Tayalisî sh: 28; İhya-u Ulûm-id Din 1/48; Râmuz-ül Ehadîs sh: 114, 118, 313, 363, 390 birçok kaynaklardan birkaç çeşit hadîs...
Zabıt şekli: Hadîsler çeşitli rivayet ve lafızlarla geldiği için, sadece iki hadîsi kaydediyoruz:
1-
2-
Cem'-ül Fevaid'in hadîsi...
Son hadîsin meâli: Resul-i Ekrem (A.S.M.) Ebu Bekir'e şöyle buyurmuş: "Ey Ebu Bekir, keşke ben ihvanımla karşılaşsaydım. Ben onları seviyorum. Çünki onlar beni görmeden beni tasdik edecekler ve beni seveceklerdir. Hattâ ben onların birisinin yanında, evlâd ve valideyninden de sevgili olacağım."
* * *
112- «Kızını sağ olarak defnedecek derecede bir kasavet-i vahşiyanede bulunurken, gelir Peygamber'le bir saat görüşür, daha karıncaya ayağını basamaz derecede bir şefkat-ı rahimane kesbederdi. Hem câhil, bedevî bir adam, gelir bir saat Peygamber'le görüşür, sonra Çin ve Hind gibi mütemeddin memleketlere gider, onlara muallim-i hakaik ve rehber-i kemâlat olurdu.»
Risalede yeri: Sözler sh: 489
Me'hazler: (Not: Bu hüküm, bir hadîsin mücerred ifadesi değildir. Fakat gerçek ve vâki' olmuş bir hâdisedir. Hattâ denilebilir ki, Sahabe-i Kiram'ın ekserisi müslüman olmadan önceki halleri, bedevîlik ve ümmîlik içinde idi. Sonra iki cihan güneşi olan Resul-i Ekrem'in ve Kur'anın nur ve hidayetiyle ve İslâmiyetin şerefiyle, mezkûr kemâlat ve yüksek ahlâk ve halleri kesbettiler. Burada hâdiseyi te'yid için bir-iki kaynak gösteriyoruz.)
El-Yevakıt Vel-Cevahir - Şa'ranî, Hamiş 2/6
Zabıt şekli (Türkçesi): Bir Arabî Resulullah'a gelerek, ehl-i Cennet'in elbiseleri hakkında bir sual sordu. Sahabeler güldüler. Resul-i Ekrem (A.S.M.) hiddetle dedi ki: "Ne oluyor? Bir câhil bir âlimden sual sordu." Sonra, Peygamber, o Arabîyi razı edecek şekilde cevap verdiği gibi, Ashabına da nezaket dersini verdi. Arabî bu arada başka mühim mes'eleler de öğrendi ve âlim olarak kalkıp gitti...
* * *
113- «Sahabelerin bir saatlik ameli, başkasının bir ömürlük amelinden daha efdal olduğu...»
Risalede yeri: Sözler sh: 493 (Yirmiyedinci Söz'ün Zeyli)
Me'hazler: El-Metalib-ül Âliye 4/146; Cem'-ül Fevaid 2/96, 98 ve 99
Zabıt şekli:
Meâli: "Muhammed'in Ashabına hakaret etmeyiniz! Çünki onların birisinin bir saatlık ameli, sizin birinizin bir ömürlük amelinden daha efdaldir."
Bu hadîs için İmam-ı Busirî demiş: "Bu hadîsi, müsedded mevkuf olarak sahih bir sûrette rivayet etmiştir." İthaf-us Sâdet-il Müttakîn eserinde; ifadesiyledir.
114-
Risalede yeri: Sözler sh: 493 (Yirmiyedinci Söz'ün Zeylinin sonu)
Me'hazler: Cem'-ül Fevaid 2/492; Râmuz-ül Ehadîs sh: 450, Beyhakî'nin El-Medhal eserinden nakildir; Keşf-ül Hafâ - Aclunî 1/132, hadîs no: 381, Beyhakî ve Müsned-ül Firdevs'ten nakil; El-Mizanül Kübra 1/30; El-Metalib-ül Âliye 4/146
Zabıt şekli: Aynendir.
(Not: Bu hadîse, müteşeddid bazı kimseler onun senedine ilişmişlerse de, Aclûnî gibi büyük muhaddisler, hadîsi kabul etmişlerdir. Hattâ İmam-ı Şa'ranî demiş: "Bu hadîsin senedi üzerinde her ne kadar bazı muhaddisler kelâm etmişlerse de, ehl-i keşif yanında sahih ve sâbittir."
Ses Yok