Kudsi Kaynaklar | Kudsi Kaynaklar | 190
(1-445)
25- «Yüz yirmidört bin Enbiya...»
(Not: Bu tabir, Risale-i Nur'un birçok yerlerinde geçmektedir. Nümune için sadece iki yer veriyoruz:) Sözler sh: 118 ve 143 ve Nur'un sair yerleri...
Me'hazler: Mişkât-ül Masabih 3/122, hadîs no: 5737; Müsned-i Ahmed 5/266; Tefsir İbn-i Kesir 1/504; Müsned Ebu Davud Et-Tayalisî hadîs no: 478; Mevarid-üz Zam'an sh:502 ve 508; Kenz-ül Ummal hadîs no: 48212; El-Metalib-ül Aliyye 3/269; Zad-ul Meâd 1/43 ve 44; Şuab-ül İman - Beyhakî 1/380 ve daha bunlar gibi birçok me'hazler verilebilir.
Zabıt şekli: Mişkât-ül Masabih'in hadîsi:
Meâli: Ebu Zerr (R.A.) diyor: "Dedim: Yâ Resulallah! Peygamberlerin sayıları ne kadardır? Ferman etti: Yüz yirmidört bindirler. Bunlardan üçyüz onbeşi mürsel Peygamberdirler, yekûnü büyük bir cemaattır."
26- Risalede yeri: Sözler sh: 124; El-Mesneviy-ül Arabî sh: 228; Arabî İşarat-ül İ'caz sh: 250; Tarihçe-i Hayat sh: 19; Tercüme Mesnevî (Abdülkadir) sh: 502 ve 510; Hizb-ül Hakaik sh: 233; Tefekkür-ü İmanî sh: 15 ve 240 Me'hazler: (Not: Tesbih ve hamd hakkında vârid olmuş birçok hadîsler vardır. Gerek namazın arkasındaki tesbihat, gerekse Resulullah'ın (A.S.M.) sair dualarındaki tesbihat hususunda gelen hadîsler çok çeşitli tarz ve kelimelerdir. Meselâ:
veya gibi ifadelerle çokça gelmiştir. Bu babda me'haz vermek zaid gibi birşey olur. Yalnız hadîsi için bazı me'hazlar vereceğim. Diğer iki cümle için bazı kitapların ismini vererek havale edeceğim:)
Birinci cümle: Yani: için me'hazler:
Şuab-ül İman - Beyhakî 1/44, 445; En-Nihaye - İbn-i Kesir 2/198 ; El-İman Bil-Melâike sh: 52-53; Gülistan Dibacesi - Sa'dî; El-Havi Lil-Fetavî 2/432; İhya-u Ulûm-id Din 4/305;
El-Ezkâr - Nevevî sh: 83; Anka-u Mağrib - Muhyiddin-i Arabî sh: 29; Mecmuat-ül Ahzab 2/46, 3/9, 19 ve 63'de aynen geçmektedir; El-Gunye - Geylanî 1/78; Cevahiri-l Kur'an - Gazalî sh: 24; Tefsir-i Ruh-ul Beyan - Burusevî 5/42
Diğer iki cümlenin me'hazleri: Buharî Kitab-ül Cihad/65, 153; Müsned-i Ahmed 2/403; Nesaî Kitab-ül Sehv/94, Daavat/103; Ebu Davud Kitab-ül Vitr/34, Daavat/113; Müsned-i Ahmed 1/258, 6/43
27- Üstteki numarada hadîsi veya hükmü ile aynı mânada olan hadîs-i şerifi...
Risalede yeri: Hizb-ül Hakaik-ın Nuriye sh: 233, Hazret-i Üstad'a ait olan duada; Tefekkür-ü İmanî sh: 14
Me'hazler: El-Havî Lil-Fetavî 2/432; İhya-u Ulûm-id Din 4/305; El-Ezkâr - Nevevî sh: 83; Anka-u Mağrib - Muhyiddin-i Arabî sh: 29; Cevahir-ül Kur'an - Gazalî sh: 24
28- Ve Farsça şekli:
Risalede yeri: Sözler sh: 129; Arabî İşarat-ül İ'caz sh: 80; El-Mesneviy-ül Arabî sh: 317; Tercüme Mesnevî (Abdülkadir) sh: 505; Nur'un İlk Kapısı sh: 83
Me'hazler: (Not: Bu hadîsin sair hadîsler gibi kuvvetli bir senedi bulunmamaktadır. Amma aynı mânadaki hadîsler çoktur. Bazı nümuneler:)
El-Havî Lil-Fetavî 2/432 ; Ed-Dürer-ül Müntesire sh: 139; Ez-Zühd - İmam-ı Ahmed sh: 103; İthafus Sâde 8/430; İhya-u Ulûm-id Din 3/15 lafzıyla... Bu hadîs için Hâfız Irakî: "Ona bir asıl bulamadım" demiş. Lâkin İmam-ı Zebidî bu hadîsi takviye eden başka hadîsler getirmiş, mu'terizeri susturmuştur.
Keza Nevadir-ül Usûl - Hâkim-i Tirmizî sh:309; El-Makasıd-ül Hasene - Sahavî sh: 373; El-Esrar-ül Merfûa sh: 311; İbn-i Teymiye, velâyeti inkâr mesleği icabı olarak buna bâtıldır, şudur budur dediğini, Bedrettin-i Zerkeşîde İbn-i Teymiye'ye taklidkârane tabi' olduğunu yazmışlardır. Lâkin bu görüşe mukabil, bütün evliya-i ümmet ve İmam-ı Suyutî, İmam-ı Zehebî gibi bir çok muhaddisler, hadîsin mânasının doğruluğunu teslim etmişlerdir. Bunun yanında sair tariklere gelmiş olan aynı mânadaki hadîslerle de onu takviye etmişler ve muarızlara müskit cevab vermişlerdir.
Yine, Resail-i İbn-ül Arabî Kitab-ül Celâle sh: 7; Mektubat-ı İmam-ı Rabbanî 2/21 ve ehl-i tasavvufun bütün büyük evliyaları hadîsin derin ve geniş hakikatını kabul ve beyan etmişlerdir. Hem Müsned-ül Firdevs 1/182 İbn-i Ömer'den uzun hadîs. Keza Nevadir-ül Usûl kitabından da aynen bu hadîs mevcuddur. Yine Müsned-ül Firdevs 3/174 Enes bin Mâlik'ten (R.A.) naklen: hadîsi... ve keza : Müsned-ül Firdevs 3/207'de:
Keza, aynı hadîs, Ebu-d Derda'dan da rivayet edildiğini kaydetmiş; keza, İthaf-üs Sâde 8/430 lafzıyla... Keşf-ül Hafâ 2/145, 147 ifadesiyledir; El-Fetavî-l Hadîsiye - Heysemî sh: 206; Anka-u Mağrib - Muhyiddin-i Arabî sh: 62 ve Tefsir-i Ruh-ul Beyan - Burusevî 1/404, 3/150, 4/216 (uzun Farisî şiirle hadîsin meâli bulunmaktadır.. ve hâkeza...
Şerh-ü Hikem-il Ataiyye sh: 113; Ez-Zühd - İbn-i Hanbel sh: 81'de Vehb bin Münebbih'den:
aynı manada, az lafız değişikliğiyle; keza aynı eser sh: 153'te aynı manayı ifade eden birkaç hadîs-i şerif...
(Not: Bu tabir, Risale-i Nur'un birçok yerlerinde geçmektedir. Nümune için sadece iki yer veriyoruz:) Sözler sh: 118 ve 143 ve Nur'un sair yerleri...
Me'hazler: Mişkât-ül Masabih 3/122, hadîs no: 5737; Müsned-i Ahmed 5/266; Tefsir İbn-i Kesir 1/504; Müsned Ebu Davud Et-Tayalisî hadîs no: 478; Mevarid-üz Zam'an sh:502 ve 508; Kenz-ül Ummal hadîs no: 48212; El-Metalib-ül Aliyye 3/269; Zad-ul Meâd 1/43 ve 44; Şuab-ül İman - Beyhakî 1/380 ve daha bunlar gibi birçok me'hazler verilebilir.
Zabıt şekli: Mişkât-ül Masabih'in hadîsi:
Meâli: Ebu Zerr (R.A.) diyor: "Dedim: Yâ Resulallah! Peygamberlerin sayıları ne kadardır? Ferman etti: Yüz yirmidört bindirler. Bunlardan üçyüz onbeşi mürsel Peygamberdirler, yekûnü büyük bir cemaattır."
26- Risalede yeri: Sözler sh: 124; El-Mesneviy-ül Arabî sh: 228; Arabî İşarat-ül İ'caz sh: 250; Tarihçe-i Hayat sh: 19; Tercüme Mesnevî (Abdülkadir) sh: 502 ve 510; Hizb-ül Hakaik sh: 233; Tefekkür-ü İmanî sh: 15 ve 240 Me'hazler: (Not: Tesbih ve hamd hakkında vârid olmuş birçok hadîsler vardır. Gerek namazın arkasındaki tesbihat, gerekse Resulullah'ın (A.S.M.) sair dualarındaki tesbihat hususunda gelen hadîsler çok çeşitli tarz ve kelimelerdir. Meselâ:
veya gibi ifadelerle çokça gelmiştir. Bu babda me'haz vermek zaid gibi birşey olur. Yalnız hadîsi için bazı me'hazlar vereceğim. Diğer iki cümle için bazı kitapların ismini vererek havale edeceğim:)
Birinci cümle: Yani: için me'hazler:
Şuab-ül İman - Beyhakî 1/44, 445; En-Nihaye - İbn-i Kesir 2/198 ; El-İman Bil-Melâike sh: 52-53; Gülistan Dibacesi - Sa'dî; El-Havi Lil-Fetavî 2/432; İhya-u Ulûm-id Din 4/305;
El-Ezkâr - Nevevî sh: 83; Anka-u Mağrib - Muhyiddin-i Arabî sh: 29; Mecmuat-ül Ahzab 2/46, 3/9, 19 ve 63'de aynen geçmektedir; El-Gunye - Geylanî 1/78; Cevahiri-l Kur'an - Gazalî sh: 24; Tefsir-i Ruh-ul Beyan - Burusevî 5/42
Diğer iki cümlenin me'hazleri: Buharî Kitab-ül Cihad/65, 153; Müsned-i Ahmed 2/403; Nesaî Kitab-ül Sehv/94, Daavat/103; Ebu Davud Kitab-ül Vitr/34, Daavat/113; Müsned-i Ahmed 1/258, 6/43
27- Üstteki numarada hadîsi veya hükmü ile aynı mânada olan hadîs-i şerifi...
Risalede yeri: Hizb-ül Hakaik-ın Nuriye sh: 233, Hazret-i Üstad'a ait olan duada; Tefekkür-ü İmanî sh: 14
Me'hazler: El-Havî Lil-Fetavî 2/432; İhya-u Ulûm-id Din 4/305; El-Ezkâr - Nevevî sh: 83; Anka-u Mağrib - Muhyiddin-i Arabî sh: 29; Cevahir-ül Kur'an - Gazalî sh: 24
28- Ve Farsça şekli:
Risalede yeri: Sözler sh: 129; Arabî İşarat-ül İ'caz sh: 80; El-Mesneviy-ül Arabî sh: 317; Tercüme Mesnevî (Abdülkadir) sh: 505; Nur'un İlk Kapısı sh: 83
Me'hazler: (Not: Bu hadîsin sair hadîsler gibi kuvvetli bir senedi bulunmamaktadır. Amma aynı mânadaki hadîsler çoktur. Bazı nümuneler:)
El-Havî Lil-Fetavî 2/432 ; Ed-Dürer-ül Müntesire sh: 139; Ez-Zühd - İmam-ı Ahmed sh: 103; İthafus Sâde 8/430; İhya-u Ulûm-id Din 3/15 lafzıyla... Bu hadîs için Hâfız Irakî: "Ona bir asıl bulamadım" demiş. Lâkin İmam-ı Zebidî bu hadîsi takviye eden başka hadîsler getirmiş, mu'terizeri susturmuştur.
Keza Nevadir-ül Usûl - Hâkim-i Tirmizî sh:309; El-Makasıd-ül Hasene - Sahavî sh: 373; El-Esrar-ül Merfûa sh: 311; İbn-i Teymiye, velâyeti inkâr mesleği icabı olarak buna bâtıldır, şudur budur dediğini, Bedrettin-i Zerkeşîde İbn-i Teymiye'ye taklidkârane tabi' olduğunu yazmışlardır. Lâkin bu görüşe mukabil, bütün evliya-i ümmet ve İmam-ı Suyutî, İmam-ı Zehebî gibi bir çok muhaddisler, hadîsin mânasının doğruluğunu teslim etmişlerdir. Bunun yanında sair tariklere gelmiş olan aynı mânadaki hadîslerle de onu takviye etmişler ve muarızlara müskit cevab vermişlerdir.
Yine, Resail-i İbn-ül Arabî Kitab-ül Celâle sh: 7; Mektubat-ı İmam-ı Rabbanî 2/21 ve ehl-i tasavvufun bütün büyük evliyaları hadîsin derin ve geniş hakikatını kabul ve beyan etmişlerdir. Hem Müsned-ül Firdevs 1/182 İbn-i Ömer'den uzun hadîs. Keza Nevadir-ül Usûl kitabından da aynen bu hadîs mevcuddur. Yine Müsned-ül Firdevs 3/174 Enes bin Mâlik'ten (R.A.) naklen: hadîsi... ve keza : Müsned-ül Firdevs 3/207'de:
Keza, aynı hadîs, Ebu-d Derda'dan da rivayet edildiğini kaydetmiş; keza, İthaf-üs Sâde 8/430 lafzıyla... Keşf-ül Hafâ 2/145, 147 ifadesiyledir; El-Fetavî-l Hadîsiye - Heysemî sh: 206; Anka-u Mağrib - Muhyiddin-i Arabî sh: 62 ve Tefsir-i Ruh-ul Beyan - Burusevî 1/404, 3/150, 4/216 (uzun Farisî şiirle hadîsin meâli bulunmaktadır.. ve hâkeza...
Şerh-ü Hikem-il Ataiyye sh: 113; Ez-Zühd - İbn-i Hanbel sh: 81'de Vehb bin Münebbih'den:
aynı manada, az lafız değişikliğiyle; keza aynı eser sh: 153'te aynı manayı ifade eden birkaç hadîs-i şerif...
Ses Yok