Kudsi Kaynaklar | Kudsi Kaynaklar | 191
(1-445)
29- (Ehl-i Tasavvufun sözlerindendir.)
Risalede yeri: Sözler sh: 134; Tercüme Mesnevî (Abdülkadir) sh: 583
Me'haz: Resail-i İbn-ül Arabî Risalet-üş Şeyh İla-l İmam-ir Râzî sh: 4
Meâli: "Benim kalbim, benim Rabbimden haber veriyor."
30- Risalede yeri: Sözler sh: 147; Mektubat sh: 362; Kastamonu Lâhikası sh: 123 ve 158; Eski yazı Kastamonu Lâhikası sh: 87, 239 ve 324; Emirdağ-1 sh:44; Tarihçe-i Hayat sh: 324(Not: Risale-i Nur'un bir çok yerinde bu arabî cümle için "kaide-i şeriat" deniliyor. Lâkin eski yazı Kastamonu Lâhikası sh: 239'da, bunun bir hadîsin mânası olduğu kaydedilmiş.)
Buna göre, Maide Sûresi âyet: 108 ... âyetinin tefsirinde ve ayrıca İbn-i Mace 2/133 hadîs no: 414 ve Tefsir Ed-Dürr-ül Mensur 2/262'deki şu gelen hadîs-i şerif ihtimaldir ki, bu kaide-i şeriatın esasıdırlar. Hadîs:
Meâlin hülâsası: "Birbirinize ma'rufu emir ve münkerden nehyediniz. Bunu yaptığınızda gördünüz ki, bir iş var, sizi aşıyor. O zaman nefsin, senin muhatabın olsun."
31- Bu dünyada günahın şer'î hadd cezasını çekenin, âhirette ona ceza kalmıyacağı...
Risale-i Nur'daki metni: «Beş-on sene ceza ile, milyonlar sene haps-i ebedîden kurtulmağa vesile olabilir.»
Risalede yeri: Sözler sh: 150 (Onüçüncü Söz'ün İkinci Makamı) Keza aynı bahis Gençlik Rehberi ve Meyve Risalesinde de vardır.
(Not: Bediüzzaman Hazretleri burada çok büyük ve pek mühim ve son derece müjdeli bir haberi, nâfiz ve keskin bir içtihad ile hükme varıp bildirmektedir. Zira hadîslerde "Günahının şer'î haddini çeken adan, ahiretteki cezadan kurtulur" hükmü vardır. Amma bu zamanda şer'î had ve ceza tatbik edilmemekte ve beşerî kanunların hükümleri mer'iyettedir. Lâkin bunun yanında, bu zamanda İslâm âlemi ve İslâm milletleri hayli zamandan beri bir çeşit fetret devrini yaşamakta olduğu için, mü'min insanların çektikleri hapis ve saire zahmet ve cezaların bütün bütün boşa gitmesi rahmet-i İlahiyeye uygun olmayacağı kanaatına varmış olmasından geldiğini tahmin etmenin şartları olarak, ciddî tevbe etmek, beş vakit namazını eda etmek ve meselâ hâdise bir katl ise, maktûle her vakit dua etmek gibi şartlar koymuştur.)
Me'hazler: Miştâk-ül Masabih hadîs no: 3629; Şerh-üs Sünne - Begavî 1/62 ve 10/311 bir kaç kanaldan... Cem'-ül Fevaid 1/721
Zabıt şekli:
Hasen bir senedle Taberanî'den nakil...
Keza, sened-i hasenle Müsned-i Ahmed'den nakledilmiştir.
Meâli: "Kime ki, bu dünyada bir günah isabet edip, fakat dünyada cezasını çekerse, elbette ki Allah-u Teâla o abdini âhirette tekrar azaba dûçar etmekten ekremdir."
32- «Hava unsurunun yalnız nakl-i asvat vazifesinde cilve-i vahdaniyeti ve mezkûr acaibi gösterdiği aynı zamanda, bütün nebatat ve hayvanata teneffüs ve telkih gibi hayata lüzumu bulunan levazımatı kemâl-i intizamla yetiştiriyor.»
Risalede yeri: Sözler sh: 162 (Hüve Nüktesi); Nur Âleminin Bir Anahtarı ismindeki Risalenin bir kaç yerinde...
Me'hazler: Sahih-i Buharî 4/132 ve aynı bu hadîs bir çok hadîs kitaplarında da mevcuddur.
Zabıt şekli:
Meâli: "Âyetin bir çeşit tefsiri olarak, rüzgârın esmesi ve dalgalanmasındaki hikmetlerden birisi de, herşeyi buluşturup onları telkih ve aşılama vazifesini de göstermektir."
33- «Hamele-i Arş, yer ve göklerin müekkel melâikeleri.. ve kırk bin başlı melekler...»
Risalede yeri: Sözler sh: 164 ve 513; Lem'alar sh: 92; Şuâlar sh: 260 ve 580; Âsâr-ı Bediiye sh: 201
Me'hazler: Sahih-i Müslim Kitab-üs Selâm 124; Tirmizî Tefsir-i Sûre 2/34; Ebu Davud Sünnet 8; Müsned-i Ahmed 1/218, 172, 222, 5/379; Cem'-ül Fevaid 2/607; Müsned-ül Firdevs 1/184, 185 ve 284; Ez-Zühd - İbn-i Hanbel 104; Ez-Zühd - İbn-ül Mübarek 1/74; Mu'cem-üt Taberanî El-Evsat 2/1730; Elİman-u Bil-Melâike sh: 96-98; Mişkât-ül Masabih hadîs no: 5728; Mecma-uz Zevaid1/80, 81; El-Metalib-ül Âliye 3/391; Kenz-ül Ummal 6/136-138 sekiz tane ayrı ayrı hadîs; Nehc-ül Belâga - İmam-ı Ali sh: 129-130 ve Tefsir-i Ruh-ul Beyan - İ.Hakkı Burusevî 1/294, 8/155
Bu me'hazlerde Melâikeler, Hamele-i Arş ve onların çok acib büyüklükleri ve evsafı hakkında gelen hadîsler çoktur, hem ayrı ayrıdırlar. Hususan Ruh-ul Beyan Tefsirinde, yetmiş bin ve bir milyon başlı melekler hakkında gelen hadîs ve rivayetler nakledilmektedir.
Risalede yeri: Sözler sh: 134; Tercüme Mesnevî (Abdülkadir) sh: 583
Me'haz: Resail-i İbn-ül Arabî Risalet-üş Şeyh İla-l İmam-ir Râzî sh: 4
Meâli: "Benim kalbim, benim Rabbimden haber veriyor."
30- Risalede yeri: Sözler sh: 147; Mektubat sh: 362; Kastamonu Lâhikası sh: 123 ve 158; Eski yazı Kastamonu Lâhikası sh: 87, 239 ve 324; Emirdağ-1 sh:44; Tarihçe-i Hayat sh: 324(Not: Risale-i Nur'un bir çok yerinde bu arabî cümle için "kaide-i şeriat" deniliyor. Lâkin eski yazı Kastamonu Lâhikası sh: 239'da, bunun bir hadîsin mânası olduğu kaydedilmiş.)
Buna göre, Maide Sûresi âyet: 108 ... âyetinin tefsirinde ve ayrıca İbn-i Mace 2/133 hadîs no: 414 ve Tefsir Ed-Dürr-ül Mensur 2/262'deki şu gelen hadîs-i şerif ihtimaldir ki, bu kaide-i şeriatın esasıdırlar. Hadîs:
Meâlin hülâsası: "Birbirinize ma'rufu emir ve münkerden nehyediniz. Bunu yaptığınızda gördünüz ki, bir iş var, sizi aşıyor. O zaman nefsin, senin muhatabın olsun."
31- Bu dünyada günahın şer'î hadd cezasını çekenin, âhirette ona ceza kalmıyacağı...
Risale-i Nur'daki metni: «Beş-on sene ceza ile, milyonlar sene haps-i ebedîden kurtulmağa vesile olabilir.»
Risalede yeri: Sözler sh: 150 (Onüçüncü Söz'ün İkinci Makamı) Keza aynı bahis Gençlik Rehberi ve Meyve Risalesinde de vardır.
(Not: Bediüzzaman Hazretleri burada çok büyük ve pek mühim ve son derece müjdeli bir haberi, nâfiz ve keskin bir içtihad ile hükme varıp bildirmektedir. Zira hadîslerde "Günahının şer'î haddini çeken adan, ahiretteki cezadan kurtulur" hükmü vardır. Amma bu zamanda şer'î had ve ceza tatbik edilmemekte ve beşerî kanunların hükümleri mer'iyettedir. Lâkin bunun yanında, bu zamanda İslâm âlemi ve İslâm milletleri hayli zamandan beri bir çeşit fetret devrini yaşamakta olduğu için, mü'min insanların çektikleri hapis ve saire zahmet ve cezaların bütün bütün boşa gitmesi rahmet-i İlahiyeye uygun olmayacağı kanaatına varmış olmasından geldiğini tahmin etmenin şartları olarak, ciddî tevbe etmek, beş vakit namazını eda etmek ve meselâ hâdise bir katl ise, maktûle her vakit dua etmek gibi şartlar koymuştur.)
Me'hazler: Miştâk-ül Masabih hadîs no: 3629; Şerh-üs Sünne - Begavî 1/62 ve 10/311 bir kaç kanaldan... Cem'-ül Fevaid 1/721
Zabıt şekli:
Hasen bir senedle Taberanî'den nakil...
Keza, sened-i hasenle Müsned-i Ahmed'den nakledilmiştir.
Meâli: "Kime ki, bu dünyada bir günah isabet edip, fakat dünyada cezasını çekerse, elbette ki Allah-u Teâla o abdini âhirette tekrar azaba dûçar etmekten ekremdir."
32- «Hava unsurunun yalnız nakl-i asvat vazifesinde cilve-i vahdaniyeti ve mezkûr acaibi gösterdiği aynı zamanda, bütün nebatat ve hayvanata teneffüs ve telkih gibi hayata lüzumu bulunan levazımatı kemâl-i intizamla yetiştiriyor.»
Risalede yeri: Sözler sh: 162 (Hüve Nüktesi); Nur Âleminin Bir Anahtarı ismindeki Risalenin bir kaç yerinde...
Me'hazler: Sahih-i Buharî 4/132 ve aynı bu hadîs bir çok hadîs kitaplarında da mevcuddur.
Zabıt şekli:
Meâli: "Âyetin bir çeşit tefsiri olarak, rüzgârın esmesi ve dalgalanmasındaki hikmetlerden birisi de, herşeyi buluşturup onları telkih ve aşılama vazifesini de göstermektir."
33- «Hamele-i Arş, yer ve göklerin müekkel melâikeleri.. ve kırk bin başlı melekler...»
Risalede yeri: Sözler sh: 164 ve 513; Lem'alar sh: 92; Şuâlar sh: 260 ve 580; Âsâr-ı Bediiye sh: 201
Me'hazler: Sahih-i Müslim Kitab-üs Selâm 124; Tirmizî Tefsir-i Sûre 2/34; Ebu Davud Sünnet 8; Müsned-i Ahmed 1/218, 172, 222, 5/379; Cem'-ül Fevaid 2/607; Müsned-ül Firdevs 1/184, 185 ve 284; Ez-Zühd - İbn-i Hanbel 104; Ez-Zühd - İbn-ül Mübarek 1/74; Mu'cem-üt Taberanî El-Evsat 2/1730; Elİman-u Bil-Melâike sh: 96-98; Mişkât-ül Masabih hadîs no: 5728; Mecma-uz Zevaid1/80, 81; El-Metalib-ül Âliye 3/391; Kenz-ül Ummal 6/136-138 sekiz tane ayrı ayrı hadîs; Nehc-ül Belâga - İmam-ı Ali sh: 129-130 ve Tefsir-i Ruh-ul Beyan - İ.Hakkı Burusevî 1/294, 8/155
Bu me'hazlerde Melâikeler, Hamele-i Arş ve onların çok acib büyüklükleri ve evsafı hakkında gelen hadîsler çoktur, hem ayrı ayrıdırlar. Hususan Ruh-ul Beyan Tefsirinde, yetmiş bin ve bir milyon başlı melekler hakkında gelen hadîs ve rivayetler nakledilmektedir.
Ses Yok