Kudsi Kaynaklar | Kudsi Kaynaklar | 214
(1-445)
141- «Kisra-yı Fâris'in saray-ı meşhuresi olan Eyvan'ı inşikak etmesi...»
Risalede yeri: Sözler sh: 576; Mektubat sh: 177
Me'hazler: Uyûn-ul Eser - İbn-ü Seyyid-in Nâs 1/28; Eş-Şifa - Kadı Iyaz 1/366-368; Delâil-ün Nüvüvve - Beyhakî 1/126 ve daha sair siyer kitapları ve Şifa-i Şerif'in bütün şerhleri...
141- «Kâinat Nur-u Muhammedî (A.S.M.) çekirdeğinden halk olunduğu...»
Risalede yeri: Sözler sh: 579 (ispatlı ve delilli izahı); Mektubat sh: 308 ve Risale-i Nur'un sair yerleri...
Me'hazler: El-Havî Lil-Fetavî - Suyutî 2/545; Hüccetullah Ale-l Âlemîn - Nebhanî sh: 52; Ed-Dürer-ül Hisan Fil-Ba'si ve Naîm-il Cinan - Suyutî (Bu eser Mısır'da tarihsiz olarak tab' edilmiş, onu tab' eden Abdurrahman Ahmed Hanefî'dir. Eserin tamamı bu mevzuya dairdir); Tefsir-i Ruh-ul Beyan - Burusevî 1/91, 2/370, 3/25, 5/571; El-Mevahib-ül Ledünniye - Kastalanî 1/25-83 İmam-ı Kastalanî bu mevzu'u 58 sahife içinde ele almış ve çeşitli rivayet ve hâdiselerle ispatlamıştır; El-Musannef - San'anî 11/276; Keşf-ül Hafâ - Aclunî 1/265 ve bütün mevlid yazanlar, mevlidlerinde.. ve ümmetin mutlak ekseriyetinin telâkki-i bil kabulü elbette bu hakikatı kat'iyetle sahih olduğunu gösterir.
Zabıt şekli: (Not: Bu hususta iki çeşit hadîs ve rivayetler vardır:
1-
Bu her iki rivayet şeklinin zabtedildiği tarzıyla, birer parçasını kaydedeceğiz.)
Birinci hadîs:
İkinci hadîs:
... ve devamı uzun hadîstir.
Meâlleri: 1- "Cenab-ı Allah en evvel bir cevhereyi yarattı. Sonra ona heybet nazarıyla baktı, o cevher Rabbisinin havfından erimeye ve titremeye başladı. Sonra su olarak kaldı..."
2- Abdurrezzak Es-San'anî, merfu' bir senedle Câbir bin Abdullah'tan rivayet etmiştir ki, Hazret-i Câbir demiş: Ben Resulullah'a sordum: "Ya Resulallah! Anam babam sana kurban olsun, bana en evvel Cenab-ı Hakk'ın halkettiği şeyleri haber ver." Bunun üzerine, Resul-i Ekrem (A.S.M.) dedi: "Ey Câbir! Cenab-ı Allah bütün eşyadan evvel senin Peygamberinin nurunu kendi nurundan halkeyledi."
İşte bu hususta, bütün ehl-i tahkik müttefiktirler. Lâkin bazı câhil, zâhirperest mukallid ve mutaassıblar hâriçtir...
143- «Yerdeki tesbihat ve tahmidat, Sidret-ül Münteha'daki Cennet-ül Me'va'da meyveler halini aldığı...»
Risalede yeri: Sözler sh: 580 ve Nur'ların sair yerleri...
Me'hazler: Bütün tefsirlerin Sûre-i Ve-n Necmi âyet: 15'teki tefsirinde "Cennet-ül Me'va" hakikatının, Arş'ın sağında bir mekân olduğunu ve bu, va'dedilen Cennet'ten başka bir Cennet olduğunu yazmışlardır. İmam-ı Ali (R.A.) İbn-i Abbas ve Katade'nin reylerine göre, "Cennet-ül Me'va" şüheda ve müttakî mü'minlerin, yahud da melâikelerin konakladıkları bir makamdır" demişlerdir. Diğer bazı sahabeler ise, Sidret-ül Münteha ve Cennet-ül Me'va tefsirinde: "Bütün ilimlerin orada son bulduğu bir yerdir" demişlerdir.
Mezkûr tefsirlerden bir-ikisinin sahife numaralarını veriyoruz: Ed-Dürr-ül Mensur - Suyutî 6/125, 126, Ruh-ul Maanî - Elusî 27/25
Hadîslerden bazı me'hazler: Et-Tergib Vet-Terhib - Menzerî 2/422-423; Kenz-ül Ummal 1/459-460; İhya-u Ulûm-id Din 1/300, 2/424
Hadîs kitaplarındaki zabıt şekli:
Bir başka hadîste: Ebu Hüreyre der: "Bir yerde ben bazı fidanlar dikerken, Resulullah (A.S.M.) oradan geçiyordu. Bana, "Ne dikiyorsun öyle, ya Ebu Hüreyre?" dedi. Dedim: "Fidan dikiyorum." Bunun üzerine, ferman etti ki: "Sana ondan daha hayırlı fidanlardan haber vereyim mi?" Ve devam ederek: "Eğer sen desen, herbir kelimesi için sana Cennet'ten bir ağaç dikilir."
144- «Mi'rac gecesinde Resulullah (A.S.M.) başta namaz olarak İslâmiyetin esaslarını hediye getirdi.»
Risalede yeri: Sözler sh: 581 ve daha Nur'un başka yerleri...
Me'hazler: Mi'rac ile ilgili bütün hadîs ve rivayetler, Resulullah (A.S.M.) Mi'rac gecesinde, beş vakit namazı emr-i İlahî olarak müslümanlara hediye getirdiğini kaydederler. Bununla beraber yine de bu mes'elede, bir-iki hadîs me'hazini verelim:
Delâil-ün Nübüvve - Beyhakî 2/406; Es-Sünen-ül Kübra - Beyhakî 1/362; Sahih-i İbn-i Huzeyme 1/156; ve geniş me'hazler için Miftah-ı Kunüz-is Sünne sh: 267
Zabıt şekli: (Bu mevzuda vârid olmuş hadîsler uzun oldukları için, kaydedilmesine gerek duyulmadı.)
145- Şakk-ı Kamer mu'cizesi.. ve bu husustaki hadîslerin mütevatir olduğu...
Risalede yeri: Sözler sh: 587; Mektubat sh: 207
Me'hazler: (Not-1: Şakk-ı Kamer'in vukuu hakkında gelen pek çok sahih hadîslerden evvel, Kur'an-ı Kerim âyetiyle onu ilân etmiştir. Bütün müfessirler bu âyetin tefsirinde, Kamer'in, Mekke'de Kureyş müşrikleri bir mu'cize istemeleri üzerine ikiye bölündüğünü kaydedenler. Bu hususta tefsirlerde me'haz göstermeye hacet yoktur. Yalnız hâdisenin hadîslerde mütevatir olduğunu gösteren bazı me'hazler vereceğiz.
(Not-2: Şakk-ı Kamer mu'cizesinde, çok zaîf bir te'vile yapışarak mecrasından saptırmak isteyenlere delili ve cevablı me'hazler, 862 no.lu bölümdedir.)
Hadîs Me'hazleri: Nazm-ül Mütenasir Fil-Hadîs-il Mütevatir - Suyutî sh: 135; Sahih-i Buharî 2/251, 5/62, 6/178; Cem'-ül Fevaid 1/488; Müstedrek-ül Hâkim 2/472; Delâil-ün Nübüvve - Beyhakî 1/279-281 ve hâkeza bütün hadîs kitaplarında hâdisenin mütevatir olduğunu kaydetmişlerdir.
Risalede yeri: Sözler sh: 576; Mektubat sh: 177
Me'hazler: Uyûn-ul Eser - İbn-ü Seyyid-in Nâs 1/28; Eş-Şifa - Kadı Iyaz 1/366-368; Delâil-ün Nüvüvve - Beyhakî 1/126 ve daha sair siyer kitapları ve Şifa-i Şerif'in bütün şerhleri...
141- «Kâinat Nur-u Muhammedî (A.S.M.) çekirdeğinden halk olunduğu...»
Risalede yeri: Sözler sh: 579 (ispatlı ve delilli izahı); Mektubat sh: 308 ve Risale-i Nur'un sair yerleri...
Me'hazler: El-Havî Lil-Fetavî - Suyutî 2/545; Hüccetullah Ale-l Âlemîn - Nebhanî sh: 52; Ed-Dürer-ül Hisan Fil-Ba'si ve Naîm-il Cinan - Suyutî (Bu eser Mısır'da tarihsiz olarak tab' edilmiş, onu tab' eden Abdurrahman Ahmed Hanefî'dir. Eserin tamamı bu mevzuya dairdir); Tefsir-i Ruh-ul Beyan - Burusevî 1/91, 2/370, 3/25, 5/571; El-Mevahib-ül Ledünniye - Kastalanî 1/25-83 İmam-ı Kastalanî bu mevzu'u 58 sahife içinde ele almış ve çeşitli rivayet ve hâdiselerle ispatlamıştır; El-Musannef - San'anî 11/276; Keşf-ül Hafâ - Aclunî 1/265 ve bütün mevlid yazanlar, mevlidlerinde.. ve ümmetin mutlak ekseriyetinin telâkki-i bil kabulü elbette bu hakikatı kat'iyetle sahih olduğunu gösterir.
Zabıt şekli: (Not: Bu hususta iki çeşit hadîs ve rivayetler vardır:
1-
Bu her iki rivayet şeklinin zabtedildiği tarzıyla, birer parçasını kaydedeceğiz.)
Birinci hadîs:
İkinci hadîs:
... ve devamı uzun hadîstir.
Meâlleri: 1- "Cenab-ı Allah en evvel bir cevhereyi yarattı. Sonra ona heybet nazarıyla baktı, o cevher Rabbisinin havfından erimeye ve titremeye başladı. Sonra su olarak kaldı..."
2- Abdurrezzak Es-San'anî, merfu' bir senedle Câbir bin Abdullah'tan rivayet etmiştir ki, Hazret-i Câbir demiş: Ben Resulullah'a sordum: "Ya Resulallah! Anam babam sana kurban olsun, bana en evvel Cenab-ı Hakk'ın halkettiği şeyleri haber ver." Bunun üzerine, Resul-i Ekrem (A.S.M.) dedi: "Ey Câbir! Cenab-ı Allah bütün eşyadan evvel senin Peygamberinin nurunu kendi nurundan halkeyledi."
İşte bu hususta, bütün ehl-i tahkik müttefiktirler. Lâkin bazı câhil, zâhirperest mukallid ve mutaassıblar hâriçtir...
143- «Yerdeki tesbihat ve tahmidat, Sidret-ül Münteha'daki Cennet-ül Me'va'da meyveler halini aldığı...»
Risalede yeri: Sözler sh: 580 ve Nur'ların sair yerleri...
Me'hazler: Bütün tefsirlerin Sûre-i Ve-n Necmi âyet: 15'teki tefsirinde "Cennet-ül Me'va" hakikatının, Arş'ın sağında bir mekân olduğunu ve bu, va'dedilen Cennet'ten başka bir Cennet olduğunu yazmışlardır. İmam-ı Ali (R.A.) İbn-i Abbas ve Katade'nin reylerine göre, "Cennet-ül Me'va" şüheda ve müttakî mü'minlerin, yahud da melâikelerin konakladıkları bir makamdır" demişlerdir. Diğer bazı sahabeler ise, Sidret-ül Münteha ve Cennet-ül Me'va tefsirinde: "Bütün ilimlerin orada son bulduğu bir yerdir" demişlerdir.
Mezkûr tefsirlerden bir-ikisinin sahife numaralarını veriyoruz: Ed-Dürr-ül Mensur - Suyutî 6/125, 126, Ruh-ul Maanî - Elusî 27/25
Hadîslerden bazı me'hazler: Et-Tergib Vet-Terhib - Menzerî 2/422-423; Kenz-ül Ummal 1/459-460; İhya-u Ulûm-id Din 1/300, 2/424
Hadîs kitaplarındaki zabıt şekli:
Bir başka hadîste: Ebu Hüreyre der: "Bir yerde ben bazı fidanlar dikerken, Resulullah (A.S.M.) oradan geçiyordu. Bana, "Ne dikiyorsun öyle, ya Ebu Hüreyre?" dedi. Dedim: "Fidan dikiyorum." Bunun üzerine, ferman etti ki: "Sana ondan daha hayırlı fidanlardan haber vereyim mi?" Ve devam ederek: "Eğer sen desen, herbir kelimesi için sana Cennet'ten bir ağaç dikilir."
144- «Mi'rac gecesinde Resulullah (A.S.M.) başta namaz olarak İslâmiyetin esaslarını hediye getirdi.»
Risalede yeri: Sözler sh: 581 ve daha Nur'un başka yerleri...
Me'hazler: Mi'rac ile ilgili bütün hadîs ve rivayetler, Resulullah (A.S.M.) Mi'rac gecesinde, beş vakit namazı emr-i İlahî olarak müslümanlara hediye getirdiğini kaydederler. Bununla beraber yine de bu mes'elede, bir-iki hadîs me'hazini verelim:
Delâil-ün Nübüvve - Beyhakî 2/406; Es-Sünen-ül Kübra - Beyhakî 1/362; Sahih-i İbn-i Huzeyme 1/156; ve geniş me'hazler için Miftah-ı Kunüz-is Sünne sh: 267
Zabıt şekli: (Bu mevzuda vârid olmuş hadîsler uzun oldukları için, kaydedilmesine gerek duyulmadı.)
145- Şakk-ı Kamer mu'cizesi.. ve bu husustaki hadîslerin mütevatir olduğu...
Risalede yeri: Sözler sh: 587; Mektubat sh: 207
Me'hazler: (Not-1: Şakk-ı Kamer'in vukuu hakkında gelen pek çok sahih hadîslerden evvel, Kur'an-ı Kerim âyetiyle onu ilân etmiştir. Bütün müfessirler bu âyetin tefsirinde, Kamer'in, Mekke'de Kureyş müşrikleri bir mu'cize istemeleri üzerine ikiye bölündüğünü kaydedenler. Bu hususta tefsirlerde me'haz göstermeye hacet yoktur. Yalnız hâdisenin hadîslerde mütevatir olduğunu gösteren bazı me'hazler vereceğiz.
(Not-2: Şakk-ı Kamer mu'cizesinde, çok zaîf bir te'vile yapışarak mecrasından saptırmak isteyenlere delili ve cevablı me'hazler, 862 no.lu bölümdedir.)
Hadîs Me'hazleri: Nazm-ül Mütenasir Fil-Hadîs-il Mütevatir - Suyutî sh: 135; Sahih-i Buharî 2/251, 5/62, 6/178; Cem'-ül Fevaid 1/488; Müstedrek-ül Hâkim 2/472; Delâil-ün Nübüvve - Beyhakî 1/279-281 ve hâkeza bütün hadîs kitaplarında hâdisenin mütevatir olduğunu kaydetmişlerdir.
Ses Yok