Kudsi Kaynaklar | Kudsi Kaynaklar | 315
(1-445)
582- «" " Eğer vermek istemeseydi, istemeseydi, istemek vermezdi.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 302
Me'hazler: (Bu bir hadîs-i şerifin Farsça ve Türkçe meâlidir.) El-Feth-ül Kebir 3/78 (Hilyet-ül
Evliya'dan nakil); Münebbihat-ı İbn-i Hacer sh: 19; Feyz-ül Kadir - Menavî 5/417 hadîs no: 7804; Şerh-ü
Hikem-il Atâiyye sh: 85; keza Ed-Dürr-ül Mensur - Suyutî 4/71
Zabıt şekli:
Veyahut:
Meâli: "Cenab-ı Allah, bir abde dua etmesine izin vermezdi, tâ ki ona icabet izni vermeyince." İkinci
bir hadîste: "Allah duayı vermezdi, tâ ona kabul ve icabet hazırlamayınca..."
583- Cennet'ten getirilen Burak.. ve âlem-i bekanın mahlûkatı Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü
Vesselâm'ın nuruyla çok alâkadar oldukları...
Risalede yeri: Mektubat sh: 303 ve Nur'un Mi'rac Risaleleri gibi sair yerlerinde varsa...
Me'hazler: Sahih-i Buharî 5/66; Sahih-i Müslim 1/145 İmam-ı Müslim İsra ve Mi'rac hâdisesini on
tarikle hadîslerini nakletmektedir.
Zabıt şekli: İsra ve Mi'rac mu'cizesiyle alâkalı olan ekser hadîslerde "Burak" ve sonra "Refret"
bahisleri mevcut olduğu gibi, cennetin ve âlem-i bekanın hayvanatı ve mahlûkatı hakkında söylenen sözler bu hadîslerden ilham alındığı gibi; Hazret-i Üstad tarafından da kat'iyetle verilen hüküm, elbette ki hak ve doğrudur. Başka bir şey de yazmaya gerek yoktur.
584- «Biz de ilm-i usûl ve Fenn-i Mantıkça "sebir ve taksim" denilen en kat'î hüccetle deriz...»
Risalede yeri: Mektubat sh: 315 ve zeyl olarak Sözler sh: 189
Me'hazler: El-İktisadü Fil-İ'tikad - İmam-ı Gazalî sh: 12
(Sebir ve taksim bir hadîs veya haber, ya da meşhur eser olarak değil, belki ilm-i kelâm âlimlerinin
kullandıkları mühim bir mantık kaidesi olduğu için buraya kaydettik. Onun mânasını Hazret-i Üstad ilgili
yerde izah etmiştir.)
585- «Bütün dünyayı susturdunuz, müthiş tehacümatı def'ettiniz... Tâ âyetine güzel bir mâsadak
oldunuz.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 324 ve Nur'un sair Müdafaalar gibi risalelerinde varsa...
Me'hazler: Müstedrek-ül Hâkim 2/313
Zabıt şekli: âyeti nâzil olduğunda, Resul-i Ekrem (A.S.M.) Ebu Musa El-Eş'arî'yi göstererek: "O
kavim, senin kavmin olabilir" demiş. Burada bu hadîsi kaydetmekteki maksadımız; Arapların dışında
İslâmiyet'e ve Kur'an'a hizmet edecek olan başka bir kavmi Allah'ın getireceğine, Peygamberimizin de
(A.S.M.) o küllî mânasının bir ferdine işaret etmiş olmasıdır. Âyet, kaziyeyi mechul bıraktığı için, Hazret
i Üstad âyetin o hükmüne küllî şekilde mazhar olmuş Türk milletini göstermesi, hem âyetin hükmüne,
hem de Peygamberimizin işaretlerine mutabık olarak hüküm vermiştir.
586- Risalede yeri: Mektubat sh: 329
Me'hazler: Müsned-ül Firdevs 1/242; Câmi'-ül Beyan-il İlm - İbn-ü Abd-il Berr 1/25; İhya-u Ulûm-id
Din 4/329; El-Feth-ür Rabbanî - Geylanî sh: 129; Münebbihat-ı İbn-i Hacer sh: 10; İthaf-üs Sâdet-il
Müttakîn 12/444
Zabıt şekli: Bu hadîs, lafız itibariyle bir kaç tarzda zabtedilmiştir. Meselâ İhya-u Ulûm'da
ifadesiyledir.
İmam-ı Zebidî bu hadîsi, Hâfız Irakî gibi uzun tahlile tabi' tutmuş ve nihayet Zeyneddin-i Irakî'nin:
"Bu hadîs Müsned-ül Firdevs'te
lafzıyla geçmekte ve isnadı da hasendir, yani güzeldir demiştir" diye kaydetmiş.
Meâli: Bir kaç lafızla vürûd etmiş olan hadîsin müşterek mânasını kaydediyoruz: "Cenab-ı Allah bir
kavmi veyahut bir abdini hayra sevk etmek isterse, onlara kendi nefsinin ayıplarını gösterir."
587- «Nefsini beğenen ve nefsine itimad eden bedbahttır. Nefsinin ayıbını gören bahtiyardır.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 329; ve daha Nur'un sair Risalelerinde varsa...
Me'hazler: (47 numaralı bölümdeki me'hazlere de bakılsın.) Nehc-ül Belâga - İmam-ı Ali, Tahkik-i
Subhî Salih sh: 255 ve 804 (hadîs olarak)
Zabıt şekli:
Meâli: "Ne mutlu o adama ki, onun kusurları onu, başkasının kusurlarıyla uğraşmaktan alıkoyar."
588- Risalede yeri: Mektubat sh: 332; ve Nur'un sair yerlerinde varsa...
Me'hazler: Müsned-i Ahmed 2/359; Cem'-ül Fevaid 1/24; Müsned-ül Firdevs 2/107; Kenz-ül Ummal
hadîs no: 1778 (Müsned-i Ahmed ve Hâkim'den nakil); Müstedrek-ül Hâkim 4/256; El-Feth-ül Kebir
2/62; Mecma-uz Zevaid 1/52 ve 416; Keşf-ül Hafâ Aclûnî 1/322; El-Kâmil Fid-Duafa' - İbn-i Ady 4/1394
ve daha bir çok me'hazler için, Miftah-u Künûz-is Sünne sh: 77
Zabıt şekli: Müsned-i Ahmed bin Hanbel'in hadîsi:
Meâli: "İmanınızı Lâilahe İllallah sözü ile (daima) yenileyiniz!.."
Risalede yeri: Mektubat sh: 302
Me'hazler: (Bu bir hadîs-i şerifin Farsça ve Türkçe meâlidir.) El-Feth-ül Kebir 3/78 (Hilyet-ül
Evliya'dan nakil); Münebbihat-ı İbn-i Hacer sh: 19; Feyz-ül Kadir - Menavî 5/417 hadîs no: 7804; Şerh-ü
Hikem-il Atâiyye sh: 85; keza Ed-Dürr-ül Mensur - Suyutî 4/71
Zabıt şekli:
Veyahut:
Meâli: "Cenab-ı Allah, bir abde dua etmesine izin vermezdi, tâ ki ona icabet izni vermeyince." İkinci
bir hadîste: "Allah duayı vermezdi, tâ ona kabul ve icabet hazırlamayınca..."
583- Cennet'ten getirilen Burak.. ve âlem-i bekanın mahlûkatı Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü
Vesselâm'ın nuruyla çok alâkadar oldukları...
Risalede yeri: Mektubat sh: 303 ve Nur'un Mi'rac Risaleleri gibi sair yerlerinde varsa...
Me'hazler: Sahih-i Buharî 5/66; Sahih-i Müslim 1/145 İmam-ı Müslim İsra ve Mi'rac hâdisesini on
tarikle hadîslerini nakletmektedir.
Zabıt şekli: İsra ve Mi'rac mu'cizesiyle alâkalı olan ekser hadîslerde "Burak" ve sonra "Refret"
bahisleri mevcut olduğu gibi, cennetin ve âlem-i bekanın hayvanatı ve mahlûkatı hakkında söylenen sözler bu hadîslerden ilham alındığı gibi; Hazret-i Üstad tarafından da kat'iyetle verilen hüküm, elbette ki hak ve doğrudur. Başka bir şey de yazmaya gerek yoktur.
584- «Biz de ilm-i usûl ve Fenn-i Mantıkça "sebir ve taksim" denilen en kat'î hüccetle deriz...»
Risalede yeri: Mektubat sh: 315 ve zeyl olarak Sözler sh: 189
Me'hazler: El-İktisadü Fil-İ'tikad - İmam-ı Gazalî sh: 12
(Sebir ve taksim bir hadîs veya haber, ya da meşhur eser olarak değil, belki ilm-i kelâm âlimlerinin
kullandıkları mühim bir mantık kaidesi olduğu için buraya kaydettik. Onun mânasını Hazret-i Üstad ilgili
yerde izah etmiştir.)
585- «Bütün dünyayı susturdunuz, müthiş tehacümatı def'ettiniz... Tâ âyetine güzel bir mâsadak
oldunuz.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 324 ve Nur'un sair Müdafaalar gibi risalelerinde varsa...
Me'hazler: Müstedrek-ül Hâkim 2/313
Zabıt şekli: âyeti nâzil olduğunda, Resul-i Ekrem (A.S.M.) Ebu Musa El-Eş'arî'yi göstererek: "O
kavim, senin kavmin olabilir" demiş. Burada bu hadîsi kaydetmekteki maksadımız; Arapların dışında
İslâmiyet'e ve Kur'an'a hizmet edecek olan başka bir kavmi Allah'ın getireceğine, Peygamberimizin de
(A.S.M.) o küllî mânasının bir ferdine işaret etmiş olmasıdır. Âyet, kaziyeyi mechul bıraktığı için, Hazret
i Üstad âyetin o hükmüne küllî şekilde mazhar olmuş Türk milletini göstermesi, hem âyetin hükmüne,
hem de Peygamberimizin işaretlerine mutabık olarak hüküm vermiştir.
586- Risalede yeri: Mektubat sh: 329
Me'hazler: Müsned-ül Firdevs 1/242; Câmi'-ül Beyan-il İlm - İbn-ü Abd-il Berr 1/25; İhya-u Ulûm-id
Din 4/329; El-Feth-ür Rabbanî - Geylanî sh: 129; Münebbihat-ı İbn-i Hacer sh: 10; İthaf-üs Sâdet-il
Müttakîn 12/444
Zabıt şekli: Bu hadîs, lafız itibariyle bir kaç tarzda zabtedilmiştir. Meselâ İhya-u Ulûm'da
ifadesiyledir.
İmam-ı Zebidî bu hadîsi, Hâfız Irakî gibi uzun tahlile tabi' tutmuş ve nihayet Zeyneddin-i Irakî'nin:
"Bu hadîs Müsned-ül Firdevs'te
lafzıyla geçmekte ve isnadı da hasendir, yani güzeldir demiştir" diye kaydetmiş.
Meâli: Bir kaç lafızla vürûd etmiş olan hadîsin müşterek mânasını kaydediyoruz: "Cenab-ı Allah bir
kavmi veyahut bir abdini hayra sevk etmek isterse, onlara kendi nefsinin ayıplarını gösterir."
587- «Nefsini beğenen ve nefsine itimad eden bedbahttır. Nefsinin ayıbını gören bahtiyardır.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 329; ve daha Nur'un sair Risalelerinde varsa...
Me'hazler: (47 numaralı bölümdeki me'hazlere de bakılsın.) Nehc-ül Belâga - İmam-ı Ali, Tahkik-i
Subhî Salih sh: 255 ve 804 (hadîs olarak)
Zabıt şekli:
Meâli: "Ne mutlu o adama ki, onun kusurları onu, başkasının kusurlarıyla uğraşmaktan alıkoyar."
588- Risalede yeri: Mektubat sh: 332; ve Nur'un sair yerlerinde varsa...
Me'hazler: Müsned-i Ahmed 2/359; Cem'-ül Fevaid 1/24; Müsned-ül Firdevs 2/107; Kenz-ül Ummal
hadîs no: 1778 (Müsned-i Ahmed ve Hâkim'den nakil); Müstedrek-ül Hâkim 4/256; El-Feth-ül Kebir
2/62; Mecma-uz Zevaid 1/52 ve 416; Keşf-ül Hafâ Aclûnî 1/322; El-Kâmil Fid-Duafa' - İbn-i Ady 4/1394
ve daha bir çok me'hazler için, Miftah-u Künûz-is Sünne sh: 77
Zabıt şekli: Müsned-i Ahmed bin Hanbel'in hadîsi:
Meâli: "İmanınızı Lâilahe İllallah sözü ile (daima) yenileyiniz!.."
Ses Yok