Kudsi Kaynaklar | Kudsi Kaynaklar | 227
(1-445)
194- (Not: Bu hadîs, hem iktibas tarzındadır, hem de iki hadîsin mânalarının yan yana getirilmesinden ibarettir.)
Risalede yeri: Mektubat sh: 55 ve 322 ve daha Nur'un sair Risaleleri...
Me'hazler: Sahih-i Buharî 1/178; Müslim 1/81 ve 112; Sahih-i İbn-i Hibban 5/512; Şerh-üs Sünne Begavî 4/49; Müsned-ül Firdevs 1/118; Müsned-i Ahmed 4/205, 5/411; Müstedrek-ül Hâkim 3/354; Tehzib-ü Tarih-i İbn-i Asakir 5/921, 7/436; El-Bidaye Ven-Nihaye - İbn-i Kesir 4/240; Tabakat-ı İbn-i Sa'd 2/291; El-Feth-ül Kebir 1/388, 2/249, 3/67, 72 ve 381; Hilyet-ül Evliya 1/26; Mişkât-ül Masabih 1/16 ve 28, 2/316 hadîs no: 3662; Kenz-ül Ummal 3/93; Amel-ül Yevmi Vel-Leyle - Tirmizî sh: 54; Mirkat-ül Mefatîh Şerh-ü Mişkât - Aliyy-ül Karî 4/653 ve 674; El-Feth-ür Rabbanî Şerh-ü Müsned-i Ahmed 1/94; Mu'cem-üt Taberanî El-Evsat 2/1187; Eş-Şerîa - Acürrî sh: 40; El-Kâmil Fid-Duafa' 3/391
Not: Üstad Bediüzzaman Hazretleri üstte me'hazleri verilen iki çeşit hadîs-i şeriflerin müşterek mâna ve neticelerini "hadîs-i bil-mâna" ile ve iki cümle halinde, Risale-i Nur'un birçok yerinde ayrı ayrı olarak; sadece bir yerde yanyana kaydetmiştir.
Birinci cümlenin alındığı hadîsler şunlardır:
Hadîs fiil-i muzari ile, yani zaman-ı hâl ve geleceği şâmil olarak vürûd etmiş. Meâli: "İslâm dini kendinden önceki bâtıl olan fiil, hareket, âdet ve akideleri kesiyor, kaldırıyor" der. Bediüzzaman ise, hadîs-i bil-mâna tarzında ve hadîslerden iktibasen, fiil-i mazî ile kaydetmiş. Yani: "İslâmiyetin umdeleri ve prensibleri, insanlıktan, bilhassa müslümanlardan eski bâtıl akide, inanç ve âdetleri kesmiş ve artmıştır." Yani vazifesini her cihetle en ekmel bir tarzda yapmıştır, herşeyi ikame etmiştir diye ifade eder.
İkinci cümle ise: ve gibi hadîslerin umumî ve müşterek mânalarından almıştır. "Başınıza emir olarak bir Habeşî köle de gelse, onu dinleyiniz ve itaat ediniz!" ve Cenab-ı Hak câhiliyetin âdet, ırkçılık, ecdadıyla iftihar etmek gibi şeylerini, sizden sildi ve attı. Ancak şimdi ya müttaki mü'mindir veya fâcir-i şâki vardır" gibi mânalardaki hadîslerden aldığı anlaşılmaktadır.
195- «Deccal'ı ancak Hazret-i İsa (A.S.) öldürülebilir.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 56, 57; Şuâlar sh: 581 (Beşinci Şua)
Me'hazler: (Not: Hazret-i İsa'nın (A.S.) Deccal'i öldüreceği hakkında gelen hadîsler mütevatirdir ve bütün hadîs kitaplarında da mevcuddur. Me'haz için, hadîsler cem'etmiş bir iki kitabın ismini vermekle iktifa edeceğiz.)
Cem'-ül Cevami' - Suyutî 1/1006; Tirmizî hadîs no: 2244; Sahih-i İbn-i Hibban hadîs no: 1901; Müsned-i Ahmed 4/226; El-Musannef - San'anî hadîs no: 20835; Kenz-ül Ummal 14/334, 335;El-Cami' Li-Ahkâm-il Kur'an - Kurtubî 2/242; Kitab-ün Nihaye - İbn-i Kesir 1/138
Zabıt şekli:
Suyutî bu hadîsin senedine sahihtir demiş. Keza:
Tayalisî'den rivayet ve tahric...
Meâlleri:
"İsa (A.S.) Deccal'ın Şam arazisindeki Remle Mevkiinde, Ludd Kapısı arkasında on yedi arşın uzakta iken öldürecektir."
İkinci Hadîs: "Deccal'a, İbn-i Meryem İsa'dan başka kimse galib gelemiyecektir."
196- «Âhirzamanda Süfyan namında bir şahıs, şeriat-ı İslâmiyetin tahribine çalışacak... Ona karşı Âl-i Beyt-i Nebevî'den Muhammed Mehdî isminde bir zât, Süfyan'ın şahs-ı manevîsi olan cereyan-ı münafıkaneyi öldürüp dağıtacak.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 56 ve Nur'un sair yerleri...
Me'hazler: (Not: Bu bölümde, iki mes'elenin ve iki çeşit hadîs-i şeriflerin mecmuunun mâna ve neticeleri vardır. Biri: Süfyanî Deccal.. diğeri: Âhirzamanın büyük Mehdîsi... Süfyanî Deccal diye hadîs ve rivayetlerde gösterilen İslâm Deccal'ı hakkında gelmiş hadîsler, mecmuu itibariyle belki ehli rivayet çeşidi vardır. Ekser İslâm muhakkikleri bu rivayet ve hadîslerin mecmuuna mütevatirdir demişler. Amma mutlak Deccal, yani âhirzamanın en büyük deccalı hakkında vârid olmuş hadîs-i şerifler ise, zaten başta Sahih-i Buharî olmak üzere, bütün sahih hadîs kitaplarında mevcuddur.
Mehdî hakkındaki hadîsler dahi, Sahih-i Buharî hariç, diğer bütün hadîs kitaplarında vardır. "Mehdî" ismi zâhir olarak, Buharî'nin hadîslerinde geçmiyorsa da, amma aynı o mânayı ifade eden şu hadîs-i şeriftir:
(Bak: Sahih-i Buharî 2/205)
Meâli: "Size İbn-i Meryem, yani Hazret-i İsa geldiği zaman, sizin imamınız sizden olacaktır."
Bir de yine Buharî'deki şu hadîs-i şerif de aynı mânadadır. Meâlen: "Deccal geldiği zaman, insanların en hayırlısını imtihan edecektir." Bu hadîs Buharî'nin 3/28'de Said-i Hudrî'den rivayet edilmiştir.
Evet, Buharî'nin bu iki hadîsi dahi Mehdî'yi haber veriyorlar. Çünki bir çok hadîs-i şeriflerde: "Hazreti İsa nüzûl edecek, Mehdî'ye namazda iktida edecek" olan hükümlerini hem te'yid ediyor, hem de izhar ediyor. Buharî'nin üstteki ikinci hadîsi: "Deccal, insanların en hayırlısını imtihan edecek" yani onun imanı, azm ü sebatı Deccal'ın eliyle de denenecek... Bazı hadîs şârihleri, o kimse Hızır (A.S.)'dır demişlerse de, amma mutlak ekseriyeti, o zâtın Mehdî olacağını beyan etmişlerdir.
Risalede yeri: Mektubat sh: 55 ve 322 ve daha Nur'un sair Risaleleri...
Me'hazler: Sahih-i Buharî 1/178; Müslim 1/81 ve 112; Sahih-i İbn-i Hibban 5/512; Şerh-üs Sünne Begavî 4/49; Müsned-ül Firdevs 1/118; Müsned-i Ahmed 4/205, 5/411; Müstedrek-ül Hâkim 3/354; Tehzib-ü Tarih-i İbn-i Asakir 5/921, 7/436; El-Bidaye Ven-Nihaye - İbn-i Kesir 4/240; Tabakat-ı İbn-i Sa'd 2/291; El-Feth-ül Kebir 1/388, 2/249, 3/67, 72 ve 381; Hilyet-ül Evliya 1/26; Mişkât-ül Masabih 1/16 ve 28, 2/316 hadîs no: 3662; Kenz-ül Ummal 3/93; Amel-ül Yevmi Vel-Leyle - Tirmizî sh: 54; Mirkat-ül Mefatîh Şerh-ü Mişkât - Aliyy-ül Karî 4/653 ve 674; El-Feth-ür Rabbanî Şerh-ü Müsned-i Ahmed 1/94; Mu'cem-üt Taberanî El-Evsat 2/1187; Eş-Şerîa - Acürrî sh: 40; El-Kâmil Fid-Duafa' 3/391
Not: Üstad Bediüzzaman Hazretleri üstte me'hazleri verilen iki çeşit hadîs-i şeriflerin müşterek mâna ve neticelerini "hadîs-i bil-mâna" ile ve iki cümle halinde, Risale-i Nur'un birçok yerinde ayrı ayrı olarak; sadece bir yerde yanyana kaydetmiştir.
Birinci cümlenin alındığı hadîsler şunlardır:
Hadîs fiil-i muzari ile, yani zaman-ı hâl ve geleceği şâmil olarak vürûd etmiş. Meâli: "İslâm dini kendinden önceki bâtıl olan fiil, hareket, âdet ve akideleri kesiyor, kaldırıyor" der. Bediüzzaman ise, hadîs-i bil-mâna tarzında ve hadîslerden iktibasen, fiil-i mazî ile kaydetmiş. Yani: "İslâmiyetin umdeleri ve prensibleri, insanlıktan, bilhassa müslümanlardan eski bâtıl akide, inanç ve âdetleri kesmiş ve artmıştır." Yani vazifesini her cihetle en ekmel bir tarzda yapmıştır, herşeyi ikame etmiştir diye ifade eder.
İkinci cümle ise: ve gibi hadîslerin umumî ve müşterek mânalarından almıştır. "Başınıza emir olarak bir Habeşî köle de gelse, onu dinleyiniz ve itaat ediniz!" ve Cenab-ı Hak câhiliyetin âdet, ırkçılık, ecdadıyla iftihar etmek gibi şeylerini, sizden sildi ve attı. Ancak şimdi ya müttaki mü'mindir veya fâcir-i şâki vardır" gibi mânalardaki hadîslerden aldığı anlaşılmaktadır.
195- «Deccal'ı ancak Hazret-i İsa (A.S.) öldürülebilir.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 56, 57; Şuâlar sh: 581 (Beşinci Şua)
Me'hazler: (Not: Hazret-i İsa'nın (A.S.) Deccal'i öldüreceği hakkında gelen hadîsler mütevatirdir ve bütün hadîs kitaplarında da mevcuddur. Me'haz için, hadîsler cem'etmiş bir iki kitabın ismini vermekle iktifa edeceğiz.)
Cem'-ül Cevami' - Suyutî 1/1006; Tirmizî hadîs no: 2244; Sahih-i İbn-i Hibban hadîs no: 1901; Müsned-i Ahmed 4/226; El-Musannef - San'anî hadîs no: 20835; Kenz-ül Ummal 14/334, 335;El-Cami' Li-Ahkâm-il Kur'an - Kurtubî 2/242; Kitab-ün Nihaye - İbn-i Kesir 1/138
Zabıt şekli:
Suyutî bu hadîsin senedine sahihtir demiş. Keza:
Tayalisî'den rivayet ve tahric...
Meâlleri:
"İsa (A.S.) Deccal'ın Şam arazisindeki Remle Mevkiinde, Ludd Kapısı arkasında on yedi arşın uzakta iken öldürecektir."
İkinci Hadîs: "Deccal'a, İbn-i Meryem İsa'dan başka kimse galib gelemiyecektir."
196- «Âhirzamanda Süfyan namında bir şahıs, şeriat-ı İslâmiyetin tahribine çalışacak... Ona karşı Âl-i Beyt-i Nebevî'den Muhammed Mehdî isminde bir zât, Süfyan'ın şahs-ı manevîsi olan cereyan-ı münafıkaneyi öldürüp dağıtacak.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 56 ve Nur'un sair yerleri...
Me'hazler: (Not: Bu bölümde, iki mes'elenin ve iki çeşit hadîs-i şeriflerin mecmuunun mâna ve neticeleri vardır. Biri: Süfyanî Deccal.. diğeri: Âhirzamanın büyük Mehdîsi... Süfyanî Deccal diye hadîs ve rivayetlerde gösterilen İslâm Deccal'ı hakkında gelmiş hadîsler, mecmuu itibariyle belki ehli rivayet çeşidi vardır. Ekser İslâm muhakkikleri bu rivayet ve hadîslerin mecmuuna mütevatirdir demişler. Amma mutlak Deccal, yani âhirzamanın en büyük deccalı hakkında vârid olmuş hadîs-i şerifler ise, zaten başta Sahih-i Buharî olmak üzere, bütün sahih hadîs kitaplarında mevcuddur.
Mehdî hakkındaki hadîsler dahi, Sahih-i Buharî hariç, diğer bütün hadîs kitaplarında vardır. "Mehdî" ismi zâhir olarak, Buharî'nin hadîslerinde geçmiyorsa da, amma aynı o mânayı ifade eden şu hadîs-i şeriftir:
(Bak: Sahih-i Buharî 2/205)
Meâli: "Size İbn-i Meryem, yani Hazret-i İsa geldiği zaman, sizin imamınız sizden olacaktır."
Bir de yine Buharî'deki şu hadîs-i şerif de aynı mânadadır. Meâlen: "Deccal geldiği zaman, insanların en hayırlısını imtihan edecektir." Bu hadîs Buharî'nin 3/28'de Said-i Hudrî'den rivayet edilmiştir.
Evet, Buharî'nin bu iki hadîsi dahi Mehdî'yi haber veriyorlar. Çünki bir çok hadîs-i şeriflerde: "Hazreti İsa nüzûl edecek, Mehdî'ye namazda iktida edecek" olan hükümlerini hem te'yid ediyor, hem de izhar ediyor. Buharî'nin üstteki ikinci hadîsi: "Deccal, insanların en hayırlısını imtihan edecek" yani onun imanı, azm ü sebatı Deccal'ın eliyle de denenecek... Bazı hadîs şârihleri, o kimse Hızır (A.S.)'dır demişlerse de, amma mutlak ekseriyeti, o zâtın Mehdî olacağını beyan etmişlerdir.
Ses Yok