Kudsi Kaynaklar | Kudsi Kaynaklar | 261
(1-445)
ONUNCU NÜKTELİ İŞARET
CİZ'-UN NAHL VEYA HANİN-ÜL CİZ'İN ÇOK MÜTEVATİR OLAN
MU'CİZESİNİN RİVAYETLERİ
332/125- «Mescid-i Şerifte hurma ağacından olan kuru direk, Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm
hutbe okurken ona dayanıyordu. Sonra minber-i şerif yapıldığı vakit, Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü
Vesselâm minbere çıkıp hutbeye başladı. Okurken, direk deve gibi enîn edip ağladı; bütün cemaat işitti. Tâ Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm yanına geldi, elini üstüne koydu. Onunla konuştu, teselli verdi;
sonra durdu.»
(Ve bu acib hâdisenin, mütevatirin mütevatiri olarak bir çok Sahabe'den gelen tarikleri ve bütün hadîs
kitaplarında mezkûr olan birçok rivayet şekilleri için bir kaç hadîs kitabının sahife numaralarını vererek
geçeceğiz.)
Risalede yeri: Mektubat sh: 129 ilâ 132
Me'hazler: Sahih-i Buharî 2/11, 3/80 (Câbir bin Abdullah'tan); Sahih-i Müslim hadîs no: 2374 (İbn-i
Ömer, Câbir ve Enes bin Mâlik'ten); Eş-Şifa 1/303-304 (bir çok tariklerle.. ve Hasan-ı Basrî'nin hâdiseyi
anlattığı zaman ağlaması); Nesaî 3/102; Tirmizî - Tahkik-i Ahmed Şâkir hadîs no: 3631; Câmi-ül Usûl
İbn-ül Esir hadîs no: 8899; El-Feth-ür Rabbanî Şerh-i Müsned 22/49-50; Müsned-i Ahmed- Tahkik-i
Ahmed Şâkir hadîs no: 2234, 2237, 2400, 2401, 2430, 2431 ve 2432; Delâil-ün Nübüvve - Beyhakî 6/66;
Mu'cem-üt Taberanî El-Kebir 22/12841; El-Evsat 1/595; Delâil-ün Nübüvve - Ebu Nuaym 2/399 ve
404; Feth-ül Bâri 7/414 ve 415; Sünen-i Daremî hadîs no: 39; Cem'-ül Fevaid 2/472-473; El-Hasais-ül
Kübra - Suyutî 2/306; Müsned-i Ahmed 5/330; El-Musannef - İbn-i Ebi Şeybe hadîs no: 11797; El-Kâmil
Fid-Duafa' - İbn-i Ady 3/1136; Ez-Zühd - İbn-ül Mübarek 1/361-362; Kenz-ül Ummal 12/411-418 (bir çok
tariklerle) ve hâkeza bütün hadîs kitaplarından me'hazler verilebilir.)
Zabıt şekli: Çok taraflı ve rivayet yolları hem pek çok, hem de ayrı ayrı lafızlarla olduğundan, bir tek
rivayetin muayyen bir şeklini yazmaya gerek duymadık.
ONBİRİNCİ NÜKTELİ İŞARET
CEMADAT, TAŞ VE DAĞLARLA ALÂKALI MU'CİZELER
333/126- «Allâme-i Mağrib Hazret-i Kadı-yı İyaz, Şifâ-i Şerifinde ulvî bir senedle ve Buharî sahihi
gibi mühim imamlardan nakl-i sahih ile haber veriyorlar ki: Hâdim-i Nebevî Hazret-i İbn-i Mes'ud der ki:
Biz, Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm'ın yanında taam yerken, taamın tesbihlerini işitiyorduk.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 132
Me'hazler: Eş-Şifa - Kadı İyaz 1/306 (İbn-i Mes'ud, Enes ve Ebu Zer'den nakli); Şerh-üş Şifa - Aliyy-ül
Karî 1/627; Sahih-i Buharî 4/235 (Abdullah bin Mes'ud'dan nakil, aynı bu hadîste, parmaklarından suyun
nebeaını da vardır); Tuhfet-ül Ahvezî hadîs no: 3712; Cem'-ül Fevaid 2/477; Delâil-ün Nübüvve - Beyhakî
6/62; El-Hasais-ül Kübra 2/218; Kenz-ül Ummal 12/431; Mu'cem-üt Taberanî El-Kebir 10/9988; Delâil
ün Nübüvve - Ebu Nuaym 2/431-432; Mecma-uz Zevaid 5/175; Feth-ül Barî 7/403; El-Kâmil Fid-Duafa'
İbn-i Ady 6/2337
Zabıt şekli: Buharî'nin hadîsi, Abdullah bin Mes'ud'dan rivayet:
Yani: "Ben gözümle gördüm ki, Peygamber'in (A.S.M.) parmakları arasından su fışkırıyordu. Ve
bizler, O'nun yediği taamın tesbihini işitiyorduk."
Ve keza, Ebu Zerr-i Gıffarî'den ise: "Biz Resul-i Ekrem'in yanında taam yerken taamın tesbihlerini
işitiyorduk." rivayeti...
334/127- «Nakl-i sahih ile, Enes ve Ebu Zerr'den kütüb-ü sahiha haber veriyorlar ki: Hazret-i Enes
(hâdim-i Nebevî) demiş ki: "Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm'ın yanında idik. Avucuna küçük
taşları aldı; mübarek elinde tesbih etmeye başladılar; sonra Ebu Bekir-is Sıddîk'ın eline koydu, yine tesbih ettiler." Ebu Zerr-i Gıffarîtarikında der ki: "Sonra Hazret-i Ömer'in eline koydu, yine tesbih ettiler. Sonra aldı yere koydu, sustular.
Sonra yine aldı, Hazret-i Osman'ın eline koydu, yine tesbihe başladılar." Sonra Hazret-i Enes ve Ebu Zer
diyorlar ki: "Ellerimize koydu, sustular."»
Risalede yeri: Mektubat sh: 132
Me'hazler: Eş-Şifa 1/306; Nesim-ür Riyat, Şerh-üş Şifa - Hafacî 3/70; keza, Aliyy-ül Karî 1/630; El
Ehadîs-ül Müşkile - Irakî hadîs no: 112; El-Hasais-ül Kübra 2/74, 304; Delâil-ün Nübüvve - Beyhakî
6/66; Cem'-ül Fevaid 2/474, Ebu Zerr'in rivayeti; Mecma-uz Zevaid 5/179 ve 8/299; Kenz-ül Ummal hadîs
no: 35409-35410, 12/385-386, 406 ve 407 bir kaç tarik şekilleriyle; El-Bidaye Ven-Nihaye -İbn-i Kesir
6/132Zabıt şekli: Şifa-i Şerif'in hadîsi, aynen Hazret-i Üstad'ın kaydettiği rivayetin aynısı olduğu için başka
bir şey yazılmadı.
Ses Yok