Kudsi Kaynaklar | Kudsi Kaynaklar | 222
(1-445)
ikincisi: Muhabbetulah ve aşk-ı Resulullah ile sermest, meşhur-u âlem Mevlâna Camî (K.S.) der ki: "Ben bir hadîs-i şerifte rivayet edilen, Tebük Gazasında Resulullah (A.S.M.) Ashabı ile bir ikindi namazını kıldıktan sonra; söyleneni görmeksizin iki kıt'a şiir işittiler. Resul-i Ekrem (A.S.M.) ferman buyurmuş ki: "Bu iki beytin münşidi, kardeşim Hızır'dır, sizi medhediyor."
Beyitler:
Mevlâna Camî der: "Ben bu beytleri bir kitabın kapağına yazmıştım. Bir gün medresede Hızır (A.S.) bu kitabın kapağındaki beytlere bakınca tebessüm eyledi ve dedi: "Sübhanallah halk içinde kelâm nasıl da baki kalıyormuş." (Nefahat-ül Üns sh: 30)
Üçüncüsü: El-Fütuhat-ül Vehbiye Bi-Şerh-i Erbaîn-in Neveviye Kitabı sh:
4'de: İmam-ı Nevevî'nin her vakit Hızır (A.S.)'la buluşup görüştüğünü kaydetmiştir.
Dördüncüsü: Meşhur-u Âlem, İmam Abdulvahhab Eş-Şa'ranî (K.S) "El-Minen-ül Kübra, El-Mizan-ül Kübra, Levakıh-ul Envar-il Kudsiye eserlerinde, kendisinin bir çok defalar Hızır (A.S.)'la görüşüp
konuştuğunu, ders ve inabe aldığını yazmaktadır. Ezcümle bir yerde der ki: "Çok salavat getirme mesleğini Hazret-i Hızır'ın tavsiyesiyle aldım.. ve bana: "Sabah namazından sonra, tâ güneş doğuncaya kadar salavat getir. Sonra zikrullah çek!" dedi. Ben de ona: "Baş üstüne" dedim." (Levakıh-ul Envar sh: 286) Yine Şa'ranî Hazretleri "El-Mizan-ül Kübra" eserinin sh: 20'de der ki: "Ben ilk önce mesleğimin esasatını Hızır (A.S.)'dan, sonra da Şeyh Aliyy-ül Havas'tan aldım."
Beşincisi: Hüccet-ül İslâm İmam-ı Gazalî (R.A.) der: "Hızır (A.S.)'ın Ebdal evliyasından olan İbrahim Et-Teymî'ye hediye etmiş olduğu "Müsebbeât-ı Aşere" duası..."(*) ve hâdisenin Hazret-i Hızır'la olan uzun hikâyesi nakledilmektedir. (İhya-u Ulûm-id Din 1/335)
Altıncısı: Müceddid-i Elf-i Sâni İmam-ı Rabbanî Hazretleri Osmanlıca terceme edilmiş Mektubat eseri 1/22 ve 280. Mektub'da der ki: "Bugün sabah zikri halkasında İlyas ve Hızır Aleyhimesselâmlar ruhanîler sûretinde geldiler. Hazret-i Hızır (A.S.) buyurdu ki: "Bizim ervahımızda Cenab-ı Hak kudret-i kâmile atâ buyurmuştur. Bundan dolayı, biz istediğimiz cesedle görülebiliriz." Ve Mektubat'ın bir kaç yerinde daha Hızır (A.S.)'la ilgili bahisler vardır.
Yedincisi: Allâme Ebu-l Kasım Abdurrahman bin Muhammed El-Fevranî sened-i sahihle Abdullah bin El-Hüsam Es-Semerkandî'den nakil ve rivayet eder ki, O demiş: "Ben Hızır ve İlyas'tan (A.S.) bizzat işittim ki, ikisi de dediler: "Biz Resulullah'tan işittik, dedi:
İmam-ı Zehebî demiş: "Bu hadîsi İbn-üs Salah kendi nüshasında bizzat kalemiyle yazmıştır." (ElEsrar-ül Merfua' - Aliyy-ül Karî 1/35 ve 361)
Bir sual: Bu makamda şöyle bir sual vârid olabilir ki; İmam-ı Buharî gibi takva ve salâhatın zirvesinde ve velâyet-i kâmile sahibi olması lâzım gel.e bir zât, neden sair evliya gibi Hazret-i Hızır'la görüşmeye muvaffak olamamış? Buyüzden Hızır ile alâkadar bazı hadîsleri, kendi şartlarına uygun, kat'î ve sahih senedli bulmadığı için başka bir hadîs ile mes'elenin zâhirine göre hükme varıp Hazret-i Hızır'ın hayatını kabul etmemiş?
Elcevab: Kendi kasır fikir ve âciz kanaatıma göre mes'ele şöyledir: Ümmet-i Muhammediye'nin (A.S.M.) müçtehidleri, muhaddisleri, akaidcileri olan ulema ve evliyalarının herbirisinin ayrı ayrı vazifeleri ve o vazifelere göre ayrı ayrı meleke, rüsûh ve vukufiyetleri vardır. Bu zâtlardan birisi, umum o vazife ve hususiyetlere, her zaman müstaid ve kabil olamıyor. Kendi hususiyeti vazifesi dışındaki işlere karıştığı vakit, hüküm ileri sürdüğü zaman, çoğu zaman isabet kaydetmiyebiliyor.
________________________________
(*) Müsebbeât-ı Aşere duası gayet meşhur bir dua olup, Hz. Hızır (A.S.)dan geldiğini birçok me'haz kitaplar kaydediyorlar. Meselâ, İmam-ı Gazalî'nin İhya-i Ulûm eserindeki me'hazin yanında, Tefsir-i Ruhul Beyan - Burusevî 7/193 ve Mecmuat-ül Ahzab - Gümüşhanevî 3/516'da gibi...
Müsebbeât-ı Aşere'nin mânası: On adet âyet ve duaların her birisi yedişer defa okunmasından ibaret olan bir dua demektir. Meselâ, Euzü Besmele ile 7 Fatiha, 7 Kul Euzü Birabbilfelak, 7 Kul Euzü Birabbinnas, 7 İhlas, 7 Kul Yâ Eyyühelkâfirun, 7 Ayet-ül Kürsi, 7 İstiğfar, 7 Salavat, 7 Küllema Zekerekezzakirun... ilh. ve arkasından gelen dualar...
Beyitler:
Mevlâna Camî der: "Ben bu beytleri bir kitabın kapağına yazmıştım. Bir gün medresede Hızır (A.S.) bu kitabın kapağındaki beytlere bakınca tebessüm eyledi ve dedi: "Sübhanallah halk içinde kelâm nasıl da baki kalıyormuş." (Nefahat-ül Üns sh: 30)
Üçüncüsü: El-Fütuhat-ül Vehbiye Bi-Şerh-i Erbaîn-in Neveviye Kitabı sh:
4'de: İmam-ı Nevevî'nin her vakit Hızır (A.S.)'la buluşup görüştüğünü kaydetmiştir.
Dördüncüsü: Meşhur-u Âlem, İmam Abdulvahhab Eş-Şa'ranî (K.S) "El-Minen-ül Kübra, El-Mizan-ül Kübra, Levakıh-ul Envar-il Kudsiye eserlerinde, kendisinin bir çok defalar Hızır (A.S.)'la görüşüp
konuştuğunu, ders ve inabe aldığını yazmaktadır. Ezcümle bir yerde der ki: "Çok salavat getirme mesleğini Hazret-i Hızır'ın tavsiyesiyle aldım.. ve bana: "Sabah namazından sonra, tâ güneş doğuncaya kadar salavat getir. Sonra zikrullah çek!" dedi. Ben de ona: "Baş üstüne" dedim." (Levakıh-ul Envar sh: 286) Yine Şa'ranî Hazretleri "El-Mizan-ül Kübra" eserinin sh: 20'de der ki: "Ben ilk önce mesleğimin esasatını Hızır (A.S.)'dan, sonra da Şeyh Aliyy-ül Havas'tan aldım."
Beşincisi: Hüccet-ül İslâm İmam-ı Gazalî (R.A.) der: "Hızır (A.S.)'ın Ebdal evliyasından olan İbrahim Et-Teymî'ye hediye etmiş olduğu "Müsebbeât-ı Aşere" duası..."(*) ve hâdisenin Hazret-i Hızır'la olan uzun hikâyesi nakledilmektedir. (İhya-u Ulûm-id Din 1/335)
Altıncısı: Müceddid-i Elf-i Sâni İmam-ı Rabbanî Hazretleri Osmanlıca terceme edilmiş Mektubat eseri 1/22 ve 280. Mektub'da der ki: "Bugün sabah zikri halkasında İlyas ve Hızır Aleyhimesselâmlar ruhanîler sûretinde geldiler. Hazret-i Hızır (A.S.) buyurdu ki: "Bizim ervahımızda Cenab-ı Hak kudret-i kâmile atâ buyurmuştur. Bundan dolayı, biz istediğimiz cesedle görülebiliriz." Ve Mektubat'ın bir kaç yerinde daha Hızır (A.S.)'la ilgili bahisler vardır.
Yedincisi: Allâme Ebu-l Kasım Abdurrahman bin Muhammed El-Fevranî sened-i sahihle Abdullah bin El-Hüsam Es-Semerkandî'den nakil ve rivayet eder ki, O demiş: "Ben Hızır ve İlyas'tan (A.S.) bizzat işittim ki, ikisi de dediler: "Biz Resulullah'tan işittik, dedi:
İmam-ı Zehebî demiş: "Bu hadîsi İbn-üs Salah kendi nüshasında bizzat kalemiyle yazmıştır." (ElEsrar-ül Merfua' - Aliyy-ül Karî 1/35 ve 361)
Bir sual: Bu makamda şöyle bir sual vârid olabilir ki; İmam-ı Buharî gibi takva ve salâhatın zirvesinde ve velâyet-i kâmile sahibi olması lâzım gel.e bir zât, neden sair evliya gibi Hazret-i Hızır'la görüşmeye muvaffak olamamış? Buyüzden Hızır ile alâkadar bazı hadîsleri, kendi şartlarına uygun, kat'î ve sahih senedli bulmadığı için başka bir hadîs ile mes'elenin zâhirine göre hükme varıp Hazret-i Hızır'ın hayatını kabul etmemiş?
Elcevab: Kendi kasır fikir ve âciz kanaatıma göre mes'ele şöyledir: Ümmet-i Muhammediye'nin (A.S.M.) müçtehidleri, muhaddisleri, akaidcileri olan ulema ve evliyalarının herbirisinin ayrı ayrı vazifeleri ve o vazifelere göre ayrı ayrı meleke, rüsûh ve vukufiyetleri vardır. Bu zâtlardan birisi, umum o vazife ve hususiyetlere, her zaman müstaid ve kabil olamıyor. Kendi hususiyeti vazifesi dışındaki işlere karıştığı vakit, hüküm ileri sürdüğü zaman, çoğu zaman isabet kaydetmiyebiliyor.
________________________________
(*) Müsebbeât-ı Aşere duası gayet meşhur bir dua olup, Hz. Hızır (A.S.)dan geldiğini birçok me'haz kitaplar kaydediyorlar. Meselâ, İmam-ı Gazalî'nin İhya-i Ulûm eserindeki me'hazin yanında, Tefsir-i Ruhul Beyan - Burusevî 7/193 ve Mecmuat-ül Ahzab - Gümüşhanevî 3/516'da gibi...
Müsebbeât-ı Aşere'nin mânası: On adet âyet ve duaların her birisi yedişer defa okunmasından ibaret olan bir dua demektir. Meselâ, Euzü Besmele ile 7 Fatiha, 7 Kul Euzü Birabbilfelak, 7 Kul Euzü Birabbinnas, 7 İhlas, 7 Kul Yâ Eyyühelkâfirun, 7 Ayet-ül Kürsi, 7 İstiğfar, 7 Salavat, 7 Küllema Zekerekezzakirun... ilh. ve arkasından gelen dualar...
Ses Yok