Kudsi Kaynaklar | Kudsi Kaynaklar | 282
(1-445)
416/209- «Mübarek güvercin taifesi, Feth-i Mekke'de dahi Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm'ın
başı üzerinde gölge yaptıklarını, İmam-ı Celil İbn-i Vehb naklediyor.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 152
Me'hazler: Eş-Şifa - Kadı İyaz 1/313; Şerh-üş Şifa - Aliyy-ül Karî 1/637; Tefsir-i Ruh-ul Beyan
Burusevî 3/434
Zabıt şekli: Hazret-i Üstad'ın kaydettiği ile aynendir. Yalnız İmam-ı Delecî'nin: "Bu güvercinler,
Hicret hâdisesinde mağara kapısında yuva yapan güvercinlerin neslindendir." olan ibaresi de vardır.
* * *
417/210- «Nakl-i sahih ile Hazret-i Âişe-i Sıddıka haber veriyor ki: Güvercin gibi, Dâcin denilen bir
kuş hanemizde vardı. Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm hâzır olsa idi hiç debelenmezdi, sükûtla
dururdu. Ne vakit Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm çıksa idi, o kuş başlardı harekete; giderdi gelirdi, hiç durmuyordu.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 152
Me'hazler: Eş-Şifa 1/309; Nesim-ür Riyad - Hafacî 3/79; Şerh-üş Şifa - Aliyy-ül Karî 1/632; Delâil-ün
Nübüvve - Beyhakî 6/31; El-Hasais-ül Kübra 2/63 ve 272; Mecma-uz Zevaid 9/403, Heysemî demiş:
"Ahmed'in ricali sahih ricalidir"; Müsned-i Ahmed 6/113 ve 150; Delâil-ün Nübüvve - Ebu Nuaym 2/380
Zabıt şekli: İmam-ı Mücahid Hazret-i Âişe'den (R.A.) nakleder.. ve rivayet aynendir. Ancak rivayette
Dâcin ismi belli bir kuş ismi olarak değil, belki evcil olan kuş, tavuk ve saire hayvanların hepsine
denilmektedir.
418/211- «Beş-altı tarikle manevî bir tevatür hükmünü almış kurt hâdisesidir ki; bu kıssa-i acîbe çok
tariklerle meşhur sahabelerden nakledilmiş....ki: Bir kurt, keçilerden birisini tutmuş; çoban, kurdun
elinden kurtarmış. Zi'b demiş: "Allah'tan korkmadın, benim rızkımı elimden aldın." Çoban demiş: "Acaib,
zi'b konuşur mu?" Zi'b ona demiş: "Acib senin hâlindedir ki, bu yerin arka tarafında bir zât var ki; sizi
Cennet'e davet ediyor, peygamberdir, onu tanımıyorsunuz!" Bütün tarikler kurd'un konuşmasından
müttefik olmakla beraber, kuvvetli bir tarik olan Ebu Hüreyre ihbarında diyor ki: Çoban kurda demiş:
"Ben gideceğim; fakat kim benim keçilerime bakacak?" Zi'b demiş: "Ben bakacağım." Çoban ise,
çobanlığı kurda devredip gelmiş. Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm'ı görmüş, iman etmiş, dönüp
gitmiş. Zi'bi çoban bulmuş. Zâiyat yok. Bir keçi ona kesmiş, çünkü ona üstadlık etmiş.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 152
Me'hazler: Sahih-i İbn-i Hibban 8/144; Delâil-ün Nübüvve -Ebu Nuaym 2/373; Müstedrek-ül Hâkim
4/467; Eş-Şifa - Kadı İyaz, İstanbul Tab'ı 1/263; El-Musannef - San'anî 11/383; Cem'-ül Fevaid 2/470;
Mevarid-üz Zam'an sh: 519; hadîs no: 2109; Tabakat-ı İbn-i Sa'd 1. 2/86; Müsned-i Ahmed 3/83 ve 88;
El-Hasais-ül Kübra 2/267; Delâil-ün Nübüvve - Beyhakî 6/39 ve 41; Kenz-ül Ummal 12/41 ve 380; El
Feth-ür Rabbanî Şerh-i Müsned 22/48 iki ayrı ayrı tarikle; Şerh-üş Şifa - Aliyy-ül Karî 1/633-634;
Mecma-uz Zevaid 8/291-292; Tirmizî 4/476, hadîsin bir parçası; El-Bidaye Ven-Nihaye - İbn-i Kesir
6/141
Zabıt şekli: Hazret-i Üstad'ın kaydettiği gibi; kurt hâdisesiyle alâkadar rivayetler ayrı ayrı şekillerle
gelmiştir. Üstünde olduğumuz hâdisenin şekillerinin dahi çok tarikleri var olduğu şu verilen me'hazlerde
görülmektedir. Kurtlarla alâkadar mu'cizelerin daha bir kaç türlüsü de vardır.
Bu hâdisede ismi geçen çobanın isim ve lâkabı "Uhban bin Evs"tir ki, Medine etrafından yaşamış
bedevî arablardandır.. ve aynen Hazret-i Üstad'ın kaydettiği tarzda cerayan etmiştir.
419/212- «Bir tarikle: Rüesa-yı Ebu Süfyan ile Safvan bir kurdu gördüler, bir ceylânı takip edip
Harem-i Şerif'e girdi. Kurt dönmüş, sonra taaccüb etmişler. Kurt konuşmuş, Risalet-i Ahmediye'yi haber
vermiş. Ebu Süfyan, Safvan'a demiş ki: "Bu kıssayı kimseye söylemiyelim, korkarım Mekke boşalıp onlara
iltahak edecekler."»
Risalede yeri: Mektubat sh: 153
Me'hazler: Eş-Şifa 1/331; Nesim-ür Riyad, Şerh-üş Şifa - Hafacî 3/79, 84; Şerh-üş Şifa - Aliyy-ül Karî
1/634; El-Feth-ür Rabbanî Şerh-i Müsned 2/240 ve 22/48; Mişkât-ül Masabih hadîs no: 5927
Zabıt şekli: Şifa ve onun şerhlerinde hâdiseyi İmam-ı Celil İbn-i Vehb'den naklederler. Ceylânı takib
edip Harem-i Şerif'e giren kurdu gören Ebu Süfyan bin Harb ve Safvan bin Ümeyye'dir. Kurdun
konuşmasını şöyle nakletmişler: Kurt demiş: "Sizin hâliniz daha acaibdir ki; Muhammed bin Abdullah
Medine'de sizi Cennet'e çağırıyor; siz ise, Cehennem'e davet ediyorsunuz." Rivayetin diğer kısmı aynen
Hazret-i Üstad'ın yazdığı gibidir.
başı üzerinde gölge yaptıklarını, İmam-ı Celil İbn-i Vehb naklediyor.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 152
Me'hazler: Eş-Şifa - Kadı İyaz 1/313; Şerh-üş Şifa - Aliyy-ül Karî 1/637; Tefsir-i Ruh-ul Beyan
Burusevî 3/434
Zabıt şekli: Hazret-i Üstad'ın kaydettiği ile aynendir. Yalnız İmam-ı Delecî'nin: "Bu güvercinler,
Hicret hâdisesinde mağara kapısında yuva yapan güvercinlerin neslindendir." olan ibaresi de vardır.
* * *
417/210- «Nakl-i sahih ile Hazret-i Âişe-i Sıddıka haber veriyor ki: Güvercin gibi, Dâcin denilen bir
kuş hanemizde vardı. Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm hâzır olsa idi hiç debelenmezdi, sükûtla
dururdu. Ne vakit Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm çıksa idi, o kuş başlardı harekete; giderdi gelirdi, hiç durmuyordu.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 152
Me'hazler: Eş-Şifa 1/309; Nesim-ür Riyad - Hafacî 3/79; Şerh-üş Şifa - Aliyy-ül Karî 1/632; Delâil-ün
Nübüvve - Beyhakî 6/31; El-Hasais-ül Kübra 2/63 ve 272; Mecma-uz Zevaid 9/403, Heysemî demiş:
"Ahmed'in ricali sahih ricalidir"; Müsned-i Ahmed 6/113 ve 150; Delâil-ün Nübüvve - Ebu Nuaym 2/380
Zabıt şekli: İmam-ı Mücahid Hazret-i Âişe'den (R.A.) nakleder.. ve rivayet aynendir. Ancak rivayette
Dâcin ismi belli bir kuş ismi olarak değil, belki evcil olan kuş, tavuk ve saire hayvanların hepsine
denilmektedir.
418/211- «Beş-altı tarikle manevî bir tevatür hükmünü almış kurt hâdisesidir ki; bu kıssa-i acîbe çok
tariklerle meşhur sahabelerden nakledilmiş....ki: Bir kurt, keçilerden birisini tutmuş; çoban, kurdun
elinden kurtarmış. Zi'b demiş: "Allah'tan korkmadın, benim rızkımı elimden aldın." Çoban demiş: "Acaib,
zi'b konuşur mu?" Zi'b ona demiş: "Acib senin hâlindedir ki, bu yerin arka tarafında bir zât var ki; sizi
Cennet'e davet ediyor, peygamberdir, onu tanımıyorsunuz!" Bütün tarikler kurd'un konuşmasından
müttefik olmakla beraber, kuvvetli bir tarik olan Ebu Hüreyre ihbarında diyor ki: Çoban kurda demiş:
"Ben gideceğim; fakat kim benim keçilerime bakacak?" Zi'b demiş: "Ben bakacağım." Çoban ise,
çobanlığı kurda devredip gelmiş. Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm'ı görmüş, iman etmiş, dönüp
gitmiş. Zi'bi çoban bulmuş. Zâiyat yok. Bir keçi ona kesmiş, çünkü ona üstadlık etmiş.»
Risalede yeri: Mektubat sh: 152
Me'hazler: Sahih-i İbn-i Hibban 8/144; Delâil-ün Nübüvve -Ebu Nuaym 2/373; Müstedrek-ül Hâkim
4/467; Eş-Şifa - Kadı İyaz, İstanbul Tab'ı 1/263; El-Musannef - San'anî 11/383; Cem'-ül Fevaid 2/470;
Mevarid-üz Zam'an sh: 519; hadîs no: 2109; Tabakat-ı İbn-i Sa'd 1. 2/86; Müsned-i Ahmed 3/83 ve 88;
El-Hasais-ül Kübra 2/267; Delâil-ün Nübüvve - Beyhakî 6/39 ve 41; Kenz-ül Ummal 12/41 ve 380; El
Feth-ür Rabbanî Şerh-i Müsned 22/48 iki ayrı ayrı tarikle; Şerh-üş Şifa - Aliyy-ül Karî 1/633-634;
Mecma-uz Zevaid 8/291-292; Tirmizî 4/476, hadîsin bir parçası; El-Bidaye Ven-Nihaye - İbn-i Kesir
6/141
Zabıt şekli: Hazret-i Üstad'ın kaydettiği gibi; kurt hâdisesiyle alâkadar rivayetler ayrı ayrı şekillerle
gelmiştir. Üstünde olduğumuz hâdisenin şekillerinin dahi çok tarikleri var olduğu şu verilen me'hazlerde
görülmektedir. Kurtlarla alâkadar mu'cizelerin daha bir kaç türlüsü de vardır.
Bu hâdisede ismi geçen çobanın isim ve lâkabı "Uhban bin Evs"tir ki, Medine etrafından yaşamış
bedevî arablardandır.. ve aynen Hazret-i Üstad'ın kaydettiği tarzda cerayan etmiştir.
419/212- «Bir tarikle: Rüesa-yı Ebu Süfyan ile Safvan bir kurdu gördüler, bir ceylânı takip edip
Harem-i Şerif'e girdi. Kurt dönmüş, sonra taaccüb etmişler. Kurt konuşmuş, Risalet-i Ahmediye'yi haber
vermiş. Ebu Süfyan, Safvan'a demiş ki: "Bu kıssayı kimseye söylemiyelim, korkarım Mekke boşalıp onlara
iltahak edecekler."»
Risalede yeri: Mektubat sh: 153
Me'hazler: Eş-Şifa 1/331; Nesim-ür Riyad, Şerh-üş Şifa - Hafacî 3/79, 84; Şerh-üş Şifa - Aliyy-ül Karî
1/634; El-Feth-ür Rabbanî Şerh-i Müsned 2/240 ve 22/48; Mişkât-ül Masabih hadîs no: 5927
Zabıt şekli: Şifa ve onun şerhlerinde hâdiseyi İmam-ı Celil İbn-i Vehb'den naklederler. Ceylânı takib
edip Harem-i Şerif'e giren kurdu gören Ebu Süfyan bin Harb ve Safvan bin Ümeyye'dir. Kurdun
konuşmasını şöyle nakletmişler: Kurt demiş: "Sizin hâliniz daha acaibdir ki; Muhammed bin Abdullah
Medine'de sizi Cennet'e çağırıyor; siz ise, Cehennem'e davet ediyorsunuz." Rivayetin diğer kısmı aynen
Hazret-i Üstad'ın yazdığı gibidir.
Ses Yok